Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Tot welke leeftijd heeft het nut om een papegaai woorden te leren?

Ik kan een papegaai overnemen van iemand. De leeftijd van het beestje is 45. Zeker weten doe ik de overname niet. Ze eisen veel tijd en aandacht en ik weet niet 100% zeker of ik dat kan geven. Wel komen er veel vragen boven waar dit er 1 van is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

weet waar je aan begint :
leeftijd 60-70 / gemiddelde papegaai
tot ver over de 100 / sommige ara's
75 / grijze roodstaarten

deze vogels zijn voor het leven (hamster 4 jaar, hond 13 jaar, kat 15 jaar - soms 25), maar een papegaai, oei ...
veel vragen heb je gelukkig, ben erg blij dat je van te voren nadenkt en niet blind aan een dier "begint" !

mocht je negatief beslissen en de eigenaar van het dier weet niet waar hij er mee naar toe moet, is het een optie om een bejaardenhuis te vragen of ze hem/haar willen adopteren.
in een bejaardenhuis wordt ieder dier gewaardeerd en mijn ervaring is dat oude mensen erg van vogels/papegaaien houden. ze hebben tijd om een praatje te maken en zijn heel gericht met dieren bezig.
het tehuis waar ik vrijwilliger ben heeft een kat en een papegaai (en sinds kort ook een paar kippen...) en beide worden prima verzorgd zowel lichamelijk als geestelijk !

antwoord

papegaaien zijn nooit te oud om te leren, ze kunnen wel 750 verschillende woorden leren, maar het is wel nodig om een goede omgeving/sfeer te creëren met zoals gezegd véél tijd en aandacht, als je alleen bent en misschien een groot deel van de dag weg, is dát misschien erg moeilijk en niet haalbaar, in een gezin of bejaardenhuis is dat eenvoudiger realiseerbaar.

ik hoop dat je een wijze beslissing neemt ! succes.

Toegevoegd na 6 minuten:
vergeet te vertellen van onze eigen grijze roodstaart...
wij kregen deze vogel en hebben nooit geweten hoe oud hij (?) was, hij heeft nooit gesproken, en nadat hij voor de 2e keer een gezinslid zeer bloedig in een vinger had gebeten, hebben mijn ouders hem aan diergaarde blijdorp gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De leeftijd van je papegaai is voor het trainen van woordjes leren tot dingen geven van ondergeschrikt belang. Een papegaai van 45 jaar of ouder kun je nog van alles leren. Tussen de papegaaiensoorten is een enorme variatie, daartussen zitten soorten die heel veel aanleg hebben en ook soorten met minder aanleg. Dan heb je binnen de soort ook weer verschillen, de ene papegaai heeft gewoon meer talent dan de andere.
De grijze roodstaart papegaai staat bekend om zijn enorme spreek- en imitatietalent, maar niet alle grijze roodstaart papegaaien spreken. De ara zie je vaak de prachtigste kunstjes uitvoeren en is niet zo'n beste prater.De grasparkieten kun je leren praten en de meeste parkieten kun je redelijk eenvoudig een aantal leuke kunstjes leren.

Heel veel plezier en succes met het aanleren van woordjes bij je nieuwe papegaai.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing