Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

moet ik het huis ontsmetten als er een ekster binnen heeft gelegen?

onze kat had een dooie ekster mee naar binnen genomen en deze op het tapijt gelegd. ik weet dat dit bij wijze van cadeautje is, maar ik heb de poes toch maar met vogel en al weer naar buiten gegooid. mijn vraag is nu: moet ik nou het tapijt ontsmetten ofzo? en zo ja hoe? ik weet niet wat er op zo'n vogel zit, maar ben bang dat deze ziektes mee brengt ofzo.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

welnee je hoeft niet bang te zijn en ook je tapijt niet te ontsmetten.
de vogel brengt geen ziektes mee.
Rieneke1
12 jaar geleden
Nee, ontsmetten is echt niet nodig. Als er bloed of andere vlekken in je tapijt zitten zou ik schoonmaken met een sopje. Maar verder is er niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak wel luizen , en vlooien . Ziektes mij niet zo bekend , nou ja de vogelgriep :) . ja kan wel maar niet zo voor de hand liggend . Gewoon met een sopje of wat dettol verdund met water . Water met azijn kan ook . Maar pas op voor vlekken op je tapijt .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de vogel 'vers' gevangen is zou je hoogstens de plekken even kunnen na reinigen met producten als Dettol of biotex om de geur weg te halen, niet zozeer voor jou maar dan voor je kat zodat hij niet continu er bij loopt e.d.
Voor de relatie tussen jou en je kat had het beter geweest als je het 'cadeautje' had geaccepteerd en vervolgens in het geniep had weggegooid. Maar dat voor een volgende keer, mocht het weer gebeuren
12 jaar geleden
Waarom denk je alleen aan je huis?
En je katten dan?
Veel katten die altijd buiten komen, lopen regelmatig met dode dieren te slepen, sommige katten eten ze zelfs op.
Ik denk dat je kat helemaal geen dode vogel gevonden heeft, maar hem gewoon gevangen en gedood.
En al zou de kat hem dood hebben gevonden, ga je dan ook je kat ontsmetten?
Zou er niet zo'n probleem van gaan maken, het zal zeker in het voorjaar wel vaker gebeuren, dat heb je nu eenmaal met katten ( honden trouwens ook hoor)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing