Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het verstandig om er een tweede poes bij te nemen?

Hallo allemaal,

Wij hebben sinds een jaar een poes in huis. Ze is 2 jaar oud en heeft een redelijk pittig karakter. Ze kan heel lief en aanhankelijk zijn, maar ze kan ook ineens uithalen. Wij hebben altijd al een tweede kat erbij gewild en sinds gister zit er een hele leuke poes van 1 jaar oud in het asiel. We willen haar erg graag bij ons in huis nemen, maar we twijfelen heel erg. We denken namelijk dat ze niet bij onze andere poes kan vanwege het karakter. En we hebben ook niet echt een aparte ruimte waar de nieuwe kat rustig kan wennen, ja boven, maar we willen haar liever niet boven hebben. En stel dat ze nou helemaal niet samen kunnen, dan hebben we een probleem. Dan hebben we een hoop geld voor niks weggegooid en zouden we de poes weer weg moeten doen. Dus mijn vraag is of het verstandig is om een tweede poes te nemen? En hoe kan je de poezen dan het beste aan elkaar laten wennen?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer met het asiel een afspraak te maken,dat je de poes mag terugbrengen als ze het niet met elkaar vinden kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moolkeesje: dat hoort zelfs zo, je mag de poes niet zelf weer doorsluizen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb wel eens gelezen (sorry weet niet meer waar) dat er in huis zoveel ruimtes moeten zijn als dat er katten zijn. Dan heeft elke kat de mogelijkheid om zich terug te trekken.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (4)

je kan nooit inschatten of poezen bij elkaar kunnen leven maar meestal gaat de kat die al langer bij jullie woonde op het begin erg blazen meestal wennen ze er wel aan na een tijdje dat er een andere poes bij is maar het is toch moeilijk omdat het toch haar territorium is. Meestal gaat het wel goed maar je moet vooral dan niet vergeten je eerste poes heel veel aandacht te geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komt je eigen kat buiten? Is ze tot zeker zo'n 12 weken in het nestje gebleven i.p.v. 7/8 weken (wat veel te vroeg is) wat je tegenwoordig ziet?
Dit heeft veel invloed op hoe sociaal jouw kat is tegenover andere katten.
Als jouw kat echt geen andere katten is gewend, dan zal de kans minimaal zijn dat ze dikke maatjes zullen worden. Maar je hebt wel kans dat ze 'met elkaar kunnen leven'. D.w.z. langs elkaar leven.
Zorg er dan wel voor dat de kat die je uitkiest qua karakter een beetje aansluit. Zeker niet een kat nemen die OOK niet sociaal is.
Veel asiels hebben ook een soort 'wen periode'. Het zal sowieso wel even duren voor je echt kan zeggen hoe ze met elkaar zijn, is dat wel fijn om af te spreken met het asiel.
Ook kan je hen voorleggen hoe jouw kat is, want zij kennen hun katten het beste w.b. een match.
Ik zou ze toch rustig laten wennen om de kans op succes te vergroten. Bijv. eerste contact door een glazen deur of kamers wisselen om de geur te gewennen. Ook met een washandje beiden aaien om lucht uit te wisselen. Het gebruik van Feliway in het stopcontact kan ze ook nog wel eens milder maken.

Maar wees eerlijk tegenover jezelf en de kat als het niet zal gaan matchen, want daar wordt niemand gelukkig van.

Toegevoegd na 1 minuut:
*lucht uitwisselen = geur uitwisselen

Toegevoegd na 2 minuten:
Zie bron voor meer tips van het kattengedragcentrum :)

Toegevoegd na 4 minuten:
Met sociaal in mijn antwoord bedoel ik natuurlijk sociaal richting katten en niet mensen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou de situatie uitleggen aan het asiel en kijken wat de mogelijkheden zijn
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amanda ,ik heb veel ervaring met katten , en dieren in het algemeen . Ik zou er 'n jong poesje bij in huis nemen. Zie de foto. In het begin zal de huidige poes 'n beetje arwanend zijn . Als je de huidige poes , 1 dag tevoren geen eten geeft , dan geef je hem z'n lievelingseten als het kleintje in huis komt. Zet het in 'n ruimte waar je kat het eten en ook het nieuwe katje kan zien. Hij heeft dan 'n plezierige associatie met de nieuweling. Zie ook m'n foto . Laat nog 'ns weten hoe het gegaan is .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo Yann1. Nou kijk wij hebben dus een kat in het asiel gezien die 1 jaar oud is. En we vinden haar zo schattig! We gaan maandag avond kijken bij het gastgezin waar ze momenteel verblijft. Het zal sowieso nog een paar weken duren voordat ze weg mag, omdat ze nu nog kittens aan het grootbrengen is. Wij hebben geen ruimte waar ze elkaar kunnen zien en niet aanraken.. dat is dus het probleem.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: