Nee. Dat kunnen alleen meisjes en vrouwen. Een koe wordt tochtig. Koeien worden geslachtsrijp als ze zo’n 8 maanden tot een jaar oud zijn. Vanaf dat moment worden ze om de drie weken vruchtbaar ('tochtig'). De eisprong van één of enkele eitjes vindt aan het eind van deze periode (bronst of oestrus genoemd) plaats. De bronst duurt niet lang; meestal minder dan een dag en soms maar enkele uren.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tochtig slaat op de eisprong, de ovulatie. het afstoten van het baarmoederslijmvlies is de menstruatie en dan is de koe niet meer tohtig. Het gaat wel veel sneller en bij die menstruatie zie je amper iets.
nee. kort,maar krachtig. koeien worden als ze het er aan toe hebben om gedekt te worden "tochtig" na deze periode worden zij niet ongesteld.

Toegevoegd na 42 seconden:
tochtig worden ze ongeveer elke 3 weken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en Nee.

Bij de menstruatiecyclus wordt het baarmoederslijmvlies afgebroken als de eicellen niet worden bevrucht. Een menstruatiecyclus komt bij alle zoogdieren voor.

Bij koeien zie je geen uiterlijke kenmerken van dat afstoten (bloeden bijvoorbeeld). "Ongesteld" is een term die voor mensen is bedacht en behelst niet alleen het afstoten van het slijmvlies, maar ook de bijbehorende bloeding en het je niet lekker voelen. Zo'n term is wel op mensen (vrouwen) van toepassing, maar niet op koeien.

Een koe is niet tochtig als hij menstrueert, maar juist daarvoor als de eicellen bevrucht kunnen worden. De koe is dan juist vruchtbaar.

Toegevoegd na 8 minuten:
Omdat bij bijna alle primaten (dus behalve mens en enkele apen) er geen duidelijke afstoting en bloeding is van het baarmoederslijmvlies zou ik zeggen dat koeien niet ongesteld worden.

De cyclus van de koe wordt beschreven in onderstaande link.

Toegevoegd na 23 minuten:
Net voor de ovulatie is de koe gemiddeld 18 uur tochtig. Dit komt door hormonen. Het Luteïniserend Hormoon (LH) bereikt na 6 uur zijn piek.

Op dag 1 van de vruchtbaarheidscyclus komt ongeveer 30 uur komen de eicellen vrij (ovulatie). Die zijn nog ongeveer 6 uur te bevruchten.

De eicellen kwamen uit blaasje dat het corpus luteum wordt genoemd. Dit restant van het blaasje maakt een hormoon aan, progesteron waardoor wordt voorkomen dat nieuwe eicellen rijpen. Dat gebeurt bij mensen ook.

Het restant van het blaasje verschrompelt echter en dan wordt dit hormoon niet meer gemaakt. In een gebied in de hersenen van de koe wordt door die daling van progesteron een hormoon gemaakt waardoor nieuwe blaasjes met eicellen rijpen (FSH, follikel stimulerend hormoon).

Het verschil met mensen is dat op dat moment ook het dikke baarmoederslijmvlies wordt afgestoten en bij koeien niet.

Als bij koeien er een bloeding is in de vaging, dan is de koe vaak wel tochtig geweest, maar dit bloed wordt niet veroorzaakt door het afstoten van het slijmvlies zoals bij mensen, maar door het zwakker worden van bloedvaten in de wand van de baarmoeder. Als er door een gesprongen bloedvaatje veel bloedverlies is komt er ee beetje bloed uit de vagina. Dat verschijnsel heet afbloeden, maar is dus iets anders dan bij mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
teusvh
12 jaar geleden
Alle zoogdieren worden ongesteld. Bij koeien, schapen en paarden kun je het soms zien, maar qua bloeding en zo is het niet vergelijkbaar met mensen. Als je dagelijks met een paard rijdt, en hem (haar) dus goed kent, merk je ook dat er een paar dagen per cyclus zijn (die bij een paard drie weken duurt) dat-ie net wat minder lekker in z'n vel zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt, maar ik beargumenteer dat "menstruatie" en "ongesteld" eigenlijk termen zijn die op mensen van toepassing zijn. De bloeding blijft achterwege bij runderen (afbloeden kan voorkomen, maar is technisch wat anders). Maar ik ben het helemaal met je eens. Het is een kwestie van definitie. Daarom begin ik met ja en nee. De hormonale cyclus van zoogdieren is natuurlijk in essentie ook gelijk.