Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn konijn heeft longontsteking en koorts.. wat te doen?

Onze Vlaamse reus van bijna 2 jaar heeft volgens de dierenarts longontsteking en 42 graden koorts. Ook eet het bijna niet meer. Het enige wat ik vandaag bij hem naar binnen heb gekregen zijn wat blaadjes van een paardebloem en gras. Hooi eet hij ook af en toe, maar de rest van het voer laat het staan. De dierenarts kon verder niks vinden en denkt dus dat hij een longontsteking heeft. Hij heeft 2 spuiten antibiotica gehad en heeft medicijnen mee gekregen dat we 2 maal daags moeten geven. Zijn er misschien konijnen liefhebbers die hier vaker mee te maken hebben gehad en mij kan vertellen wat we moeten doen? Het is zo'n schat en we kunnen deze lieverd niet missen!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Het lijkt mij het beste dat je de medicijnen gewoon toedient en afwacht meer kan je denk ik niet doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heeft de DA gekeken of je kneiter van een konijn geen haken aan zijn kiezen had?

deze haken kunnen ontstekingen veroorzaken (binnenzijde wang, en in ernstige gevallen zelf het kaakbeen zelf) wat ook hoge koorts en het uitblijven van de eetlust (pijn) kan veroorzaken.

met de longen heeft het op zich niets te maken, maar een verminderde weerstand kan mogelijk wel een longontsteking veroorzaken.

het voer wat hij eet is zachter dan hooi en brok (biks of gemengd voer, net wat je geeft)
konijnen die haken aan hun kiezen hebben hebben wel degelijk honger maar ze hebben pijn en kiezen dus voor zacht voor als dit voor handen is. soms is hard voor gewoon niet meer eetbaar door de kiezen.

probleem bij konijnen is dat na een periode van niet of slecht eten het maar de vraag is of ze weer uit zichzelf aan het eten gaan als de oorzaak van het probleem van de baan is. (het zijn soms rare wezentjes)

in ieder geval beterschap met je konijn. hoe je ons op de hoogte van de gang van zaken en de gezondheid van je bunny?

als er geen haken aan de kiezen zitten is het waarschijnlijk afwachten wat de medicatie doet, en contact houden met de DA als er binnen een paar dagen geen verbetering is (of eerder uiteraard als de toestand verslechterd)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing