Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn kitten wilt niet slapen vanacht ik aai der en speel met der maar tog gaat ze miauwen en blijft ze wakker... weten jullie wat ik moet doen?

Toegevoegd na 13 minuten:
Maar ze blijft miauwen...das best irritant en ze likt me best vaak en ze gaat onder mijn bed slapen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (6)

minder aandacht geven. nacht is stil zijn en/of slapen. door met haar te spelen houd je haar wakker, word ze moe maar gaat niet slapen. het is niet zo dat je haar moet negeren. loop om de 15 minuten naar haar toe en zeg iets aardigs. dan weet ze dat je er bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet aaien en spelen daardoor blijven jij en de kat wakker,,
katten zijn vaak in de nachten wakker en slapen meestal overdags..
gewoon negeren dan went je kat er wel aan!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jouw kitten is hoe oud ? is nog een baby, mist moeder en broertjes en zusjes.
leg een warmwater kruik (kost ongeveer 4 euro ) in haar/zijn mandje en misschien heb je nog een oude wekker die je moet opwinden. die vervangt haar moeders hart, de wekker wikkel je in een kussensloop en ook de kruik daarbij, dan kan ze/hij lekker warm met het geluid van mamma's hart in slaap vallen.

vergeet echter niet dat een kat een nachtdier is en overdag eigenlijk slaapt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan allerlei oorzaken hebben:

Heb je haar nog maar net? Dan mist ze de moeder, en is dus in de war en op zoek.
Hoe oud is ze? Als ze te vroeg bij moeder is weggehaald, is ze de kluts kwijt en mist de warmte en veiligheid van het nest.
Krijgt ze de juiste voeding? Als ze nog niet klaar was voor kittenvoer, blijft ze zeuren om melk, waardoor ze dit gedrag vertoont.

Kortom: Geef wat meer informatie over je katje.

Voor nu:
Als ze onder je bed wel wil slapen, laat dit dan gewoon toe. Wanneer ze eenmaal gewend is, kan je dit gedrag weer afleren. Stoor haar daar dan niet bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet ook dat als je hem geen aandacht heeft dat je ook wel eerst even moet wachten maar anders kan je eens proberen om een appart soort kamertje te maken voor hem en dan de deur dicht doen. als je dat ziet zitten en dat altijs doet dan wordt hij dat geleerd en heb je zelf nog een beetje nachtrust. xd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteindelijk gaat ze wel slapen begrijp ik, dus het is vooral irritant dat ze je lang wakker houdt?

Tja, 't is een heel jong katje, begrijp ik. Ze mist haar moeder, moet wennen aan de nieuwe situatie, en bovendien zijn katten eigenlijk nachtdieren. Op zich is dat niet erg, maar ze moet gewoon wennen aan de situatie dat jij 's nachts slaapt en ze dan dus weinig aandacht krijgt. Leg anders een handdoek of zoiets onder je bed, maak daar een lekker warm plekje. Natuurlijk heb je kans dat ze alsnog eigenwijs daarnaast gaat liggen, maar daar is het een kat voor ;-)

Spelen kun je beter iets vroeger op de avond doen, en eventueel kan het helpen om het licht al iets vroeger uit te doen. Mijn ervaring is dat één van mijn katten ineens tot leven komt als ik net wil gaan slapen, en het helpt om dan daarvóór al wat uitgebreider met 'm gespeeld te hebben. Dan is hij even z'n energie kwijt. Daarna wordt er nog flink geknuffeld, en als het licht uitgaat, komt hij nog even op bed, en daarna zoekt ie meestal z'n eigen slaapplekje. Een redelijk vast ritueel, waardoor hij ook weet wat hij kan verwachten. Als je gaat spelen op het moment dat jij wilt gaat slapen, kun je erop rekenen dat je kat dan ook net jouw volle aandacht wil als jij allang in slaap wilde zijn. Dus creëer een avondritueel waarbij je het spelen wat naar voren haalt in de avond, doe eventueel het licht al eerder uit, en zorg ervoor dat ze haar eigen plekje heeft om te slapen. Het kan - zeker bij die jonge dieren - best even duren allemaal, dus gun haar ook wat tijd. Een kitten vraagt nu eenmaal veel aandacht van je, maar na verloop van tijd wordt dat wel iets minder en went je kat een beetje aan het reilen en zeilen bij jou thuis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing