hoe bepaal je het moment van inslapen bij een geliefde oude kat?
een dezer dagen, of is dat gederfde levensvreugde?
of wachten, terwijl het snel om kan slaan, en ze kan gaan lijden, wat ik niet wil?
Toegevoegd na 1 dag:
ik wil iedereen bedanken voor de antwoorden en reacties, ik heb er heel, heel veel steun aan gehad.
miep is de laatste 24 uur dusdanig achteruit gekacheld, dat de keus me uit handen is genomen.
morgen om 13.00 komt mijn dierenarts aan huis om miepje in te laten slapen.
ze is zwak en valt om, ze valt af, ze drinkt steeds meer en plast enorm.
wel eet ze nog met smaak lekkere hapjes, en ze geniet van kammen, borstelen en knuffelpartijen.
Als dieren niet meer drinken, dan is het zeker tijd, maar dat weet je natuurlijk.
Ze zal het je aangeven als het voor haar klaar is. Dat heb ik met al mijn dieren meegemaakt.
Sterkte en <3 !!!!
Als ze echt pijn heeft kan je het beste een datum prikken en daar naar toe werken. Vertroetelen, misschien nog wat foto's maken, dingen die ze leuk vind maar eigenlijk nooit mag.
Met dit soort momenten bedenk je je hoe handig het zou zijn als je het je kat duidelijk kan maken waarom je deze beslissing maakt, voor je eigen gevoel ook.
Sterkte en een welgemeende knuffel.
In gedachten ben ik bij jullie.
de twijfel is weg; miep wil zelfs geen gekookt visje meer, terwijl ze daar zo gek op is.
de dierenarts is een lieve man met zachte handen.
miep blijft morgen nog een paar uurtjes bij me, tot het "zieltje" weg is.
ik knip wat haartjes van haar wangetje, waar ik haar zo vaak geaaid heb, en die gaan in een mooi doosje.
dan bel ik mijn collega van de ambu, die miep naar het crematorium brengt.
ze wordt uitgestrooid boven zee, bij haar zoontjes daantje en kareltje.
Sterkte
En toch...
zal ook jij op een dag weer Glimlachen omwille van de herinneringen aan de vreugdevolle momenten die jullie samen hebben gedeeld. Toen mijn kater enkele jaren geleden mocht/moest inslapen had ik één seconde van opluchting omdat ik blij was dat hij niet meer hoefde te lijden. Daarna heb ik voor het eerst in mijn leven talrijke rituelen uitgevoerd en een altaartje gemaakt met kaarsjes, foto's en allerlei leuke spulletjes die relateerden naar mijn kater. De kat zelf heb ik gebalsemd en hij heeft een rituele begrafenis gekregen in het hart van een labyrint in het nabijgelegen gebergte.
In het zuiden krijg je je kat op aanvraag mee bij de dierenarts. Ik weet niet of dit in Nederland toegestaan wordt maar mij heeft het persoonlijke ritueel en het zelf uitkiezen van een laatste rustplaats enorm geholpen bij het verwerkingsproces. Vanwege jouw verhaal komt er toch nog een stukje verstopt verdriet aan de oppervlakte doch in mijn hart weet ik dat we nooit definitief uit elkaars leven verdwijnen en dat geeft me de kracht om Glimlachend Dankbaar te zijn voor een heel pak onvergetelijke momenten met mijn kater. Ik wens het ook jou toe dat je heel creatief kan/mag/durft om te gaan met jouw noden van dit moment. Liefs en een begrijpende, tedere Glimlach van me ;-)
In gedachten denk ik aan je.
de dierenarts had een spoedje, dus kwam 3 kwartier later.
een zegen, want miep klauterde nog even op schoot.
heb haar geborsteld en gekamd en geknuffeld.
miep heeft een warme fijne laatste ochtend gehad.
ze heeft het prikje niet eens gevoeld, en is heel langzaam weggegleden.
het is heel verdrietig, maar wel goed zo.
goede reis kleine miep.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.