Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom helpen katten elkaar bij een gevecht?

Ik heb 3 katten, wanneer een van mijn katten word aangevallen, rennen de andere katten naar diegene toe om mee te helpen in het gevecht. 2 katten die ik heb kunnen normaal niet altijd goed met elkaar overweg, maar wanneer een word aangevallen rent de andere meteen te hulp.

Waarom doen katten dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

het is niet zo dat katten elkaar helpen bij vechtpartijen, tenminste niet met de bedoeling dit te doen.
wel willen ze overal het fijne van weten, dus horen ze strijdgeluiden, dan zullen ze poolshoogte gaan nemen, tenzij ze erg timide van aard zijn.
een en ander is dermate enerverend voor ze, dat ze zich genoopt voelen mee te doen om de opgehoopte spanning kwijt te raken.
het ligt hierbij voor de hand dat ze zich keren tegen de vreemde kat.
Rieneke1
13 jaar geleden
Vermoedelijk omdat het ook HUN territorium is waar die vreemde kat zich ophoudt.
Mijn dame hier laat eerst meneer de boel opknappen: de concukat half wegjagen, en als ze eenmaal overtuigd is dat de vreemde kat zal gaan afdruipen, dan pas gaat ze 'helpen' door er ook heel stoer op af te gaan ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net als bij honden geld het ook voor katten. Je hebt zowel een dominante als een onderdanige kat. De dominante kat is altijd het leidinggevende figuur. Wanneer een kat timide is zal de domminante kat ze aanvallen waarom doen ze dat nu om de groep te beschermen. Als je de lichaamstaal kent van je katten kan je elk gevecht voorkomen

Toegevoegd na 17 uur:
Ik wil nog wat toevoegen. Alle katachtigen zoals leeuwen, ttijgers enz die in het wild leven hebben geen natuurlijke vijianden te vrezen. Maar ze moeten zich wel kunnen handhaven in die bepaalde groep waarin ze leven. Als nu een van die leeuwen vanuit die bepaalde groep timide is of nerveus, kunnen er 2 dingen gebeuren ofwel word hij ui de groep gezet m.a.w verstoten of in het ergste geval gedood. Zo zijn nu eenmaal de regels ven moeder natuuur

Advies ik zou een boek kopen over katten en hun gedrag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De katten hebben 'n gemeenschappelijk belang om de aanvaller uit te schakelen. "union fait la force" . Als er in 'n huis ingebroken wordt , zal de vrouw des huizes ook op zoek gaan naar 'n mattenklopper .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing