Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kan je doen als je hond verlatings angst blijft houden?

Angie is 16 doof blind en net verhuisd en zodra ik 5min weg ben jank ze de buurt bij elkaar. Weet iemand wat ik nog kan doen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Tableten tegen angst helpen niet. :(

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
704

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

lastig te beantwoorden omdat het van hond tot hond kan verschillen.

vaak is therapie een oplossing bij verlatingsangst, al dan niet in combinatie met medicatie als het gaat om hardnekkige gevallen.

denk dat het in dit geval een tijdelijk gedrag is, een samenloop van omstandigheden.
uit je verhaal maak ik op dat ze er eerder geen last van heeft gehad.

het is een oudje zonder zicht en gehoor wat nu totaal in een vreemde en onbekende wereld staat (andere inrichting, andere geuren, andere trillingen) dus ze zal moeten wennen.

hopelijk heb je wat aan de link. http://www.dogweb.nl/gedrag/alleen.html

adviseer je wel om er intensief mee bezig te gaan zodat ze langzaam kan wennen en zich op het nieuwe stekje met haar gebreken net zo prettig zal voelen als op haar oude plekje.

weet je het niet te sturen en kan je haar die zekerheid niet bieden kan je er vrijwel zeker vanuit gaan dat het geconditioneerd gedrag gaat worden.

wat je kan doen is als ze jankt en je bent thuis haar niet gerust te stellen maar bv even te stampen op de grond (niet te hard zodat je schrikt want dan werkt het averechts). zo voelt ze dat ze niet alleen is.

de tijden tussen het geven van een trilling (stampen) die duid op je aanwezigheid en het janken langzaam wat opbouwen en als dat goed gaat met interval doen als je merkt dat het janken afneemt.

het gaat erom dat ze kort nat het janken zich realiseert en ervaart dat ze niet alleen is.
zou je het gelijk doen na het janken werkt het niet ( ze weet dan dat je gelijk laat weten dat je thuis bent als ze gaat janken)

probeer met geurtjes de omgeving aantrekkelijk te maken zodat ze leert waar meubels staan zodat ze makkelijker haar weg kan vinden. (bekende geuren en/of het uitzetten van een geurspoor langs meubels bv)

juist voor honden die niet kunnen zien en horen zijn geuren nóg belangrijker dan voor honden die wel zicht en gehoor hebben.

je kan ook proberen of ze zich prettiger voelt in een kleinere ruimte. zo'n groot vreed oppervlak kan ook beangstigend zijn.

wil je haar laten wennen aan ruimtes doet het dan niet in 1 keer maar in etappes. ze is nu gewoon super onzeker maar probeer geen medelijden te hebben want hiermee maak je haar juist afhankelijker en is het lastiger voor haar om te kunnen wennen aan al dat nieuws
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

@spica

Wat kan je doen als je hond verlatingsangst blijft houden?

Ik denk dat je alle redenen al hebt opgenoemd waarom je hond zo is en dat de pillen niet helpen...

Ze is oud (16 jr), doof, blind en net verhuisd ...

Ze weet niet waar ze is, hoort niets, ziet niets, vreemde omgeving, nieuwe onbekende luchtjes en jij verbaast je dat ze de hele buurt bij elkaar jankt als JIJ, de enige bekende met een bekend luchtje, 5 min weg bent...

Ongelooflijk !!!

Je kunt 2 dingen doen.

Je kunt een ander huis voor haar zoeken of naar het asiel brengen of naar de dierenarts brengen voor het laatste spuitje

of

je kunt je gaan verdiepen in de angsten en gevoelens van paniek en je afvragen wat je kunt doen om jouw oude hond nog een fijne oude dag te bezorgen...

Allereerst zou ik vrij nemen en mijn hond niet alleen laten, maar haar laten wennen aan de nieuwe omgeving en zeker maken dat ze weet waar alles (eet- en drink-bak, hondenmand) te vinden is.
Ik zou de hele buurt afzoeken om iemand te vinden die met veel gevoel een (nieuw) maatje zou kunnen worden om iemand te hebben om op terug te vallen als het een keer nodig is (en dat diegene dus al bekend is van te voren/voordat het nodig is).
Ik zou op voorhand al een goede dierenarts zoeken om zeker te maken dat ik wist waar ik heen moest als het zover is, dat er iets ernstigs aan de hand is.

Advies : zie boven, en als je het niet kunt opbrengen om al die tijd en energie te investering in je oude hond, dan zou dat heel erg zijn en moet je misschien overwegen om toch een andere beslissing te nemen, maar laat Angie niet uren of nog erger dagenlang alleen, want dat is heel erg wreed : niet doen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ander huis zoeken? (hond heeft al een ander huis)
asiel? (op die leeftijd en met deze gebreken is het dier zeker kansloos)
in laten slapen? #ieks# +je voor het antwoord (vanaf het 2e deel van de tekst)
goeie tips. het diertje zal geen jaren lang meer meegaan, dus denk dat er meer ondernomen kan worden dan men bij een jonge hond zal doen om deze tegemoet te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, sorry, ik ben het wel eens met Jodokus, hoe kun je nu een doofblinde hond verhuizen en er dan ook nog eens niet elk moment van de dag iemand om heen hebben. Stel je zelf eens voor dat je doofblind bent, ergens anders in een huis wordt neergezet en dan gaan ze ook nog eens weg. Ik zou zo'n diertje ook laten inslapen, ik vind dit zo zielig!
HeerVoldemort
12 jaar geleden
@ Jodokus, ik heb spica nergens horen zeggen dat hij/zij verbaasd is, dat de hond zo doet. Hij/zij vraagt wat er tegen gedaan kan worden, ongetwijfeld met de hoop dat iemand een goede oplossing heeft, zonder het beestje meteen maar dood te maken :-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heer: er is maar 1 oplossing, zorgen dat er altijd iemand in huis is anders is het dierenmishandeling!
HeerVoldemort
12 jaar geleden
En daarnaast kennen wij de situatie niet, misschien was blijven wonen waar hij/zij woonde geen optie. Kijk eens rond op marktplaats, bij gratis af te halen, hoeveel losers gaan verhuizen en dan ineens hun hond of kat niet meer willen. Ik vind het goed dat Spica in ieder geval probeert een goede oplossing te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Pelle
een doof en blind dier kan wennen aan een nieuwe situatie, maar niet even van de een op de andere dag. verhuizen moet soms, en ook met een blinde en dove hond is dat mogelijk, als je het maar goed aanpakt. bovendien staat er dat de vraagsteller nét is verhuisd. pilletjes zijn geen wondermiddel maar een ondersteunend middel. in laten slapen zie ik zelf als een laatste optie, mar ar zeg nergens dat ik het niet met jodokus eens ben, en vind deze situatie voor de hond ook heel erg zielig. het dier is zodra het alleen is gewoon rete onzeker en nerveus. als de vraagsteller hier niets aan weet te veranderen dan heeft het dier geen leven. gelukkig zijn er meerdere opties en hoop dat de vraagsteller de mogelijkheden wil/kan creeren om het oudje opnieuw vertrouwd te laten maken zodat het zich prettig en veilig kan voelen in het nieuwe huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Eucalypje/allemaal : nieuw huis (weer)/asiel/spuitje was cynisch bedoeld, 2e deel opbouwend/adviserend. @HeerV : inderdaad spica zoekt hulp en had ook kunnen 'doormodderen' zonder advies te vragen.
Spica,

Het laatste wat een hond verliest is zijn reukvermogen. Daar kan je gebruik van maken om haar gerust te stellen.

Je kunt het weggaan langzaam opbouwen, maar niet zonder dat je haar, via haar neus, geruststelt.
Geef haar iedere keer als je weggaat je eigen T-shirt. Trek het terplaatse uit, warm en wel. Leg dat op haar poten onder haar neus en ga voor een minuutje weg. In die tijd trek je een nieuw T-shirt aan.
Een uurtje later doe je hetzelfde, weer een-twee minuten.
Leg maar een stapeltje klaar, of gebruik gewoon het oude, bij haar gelegde T-shirt. Denk even niet aan hygiëne voor jezelf, dat is niet belangrijk.

Dit is de enige oplossing die ik kan verzinnen en die de hond gerust kan stellen. Misschien kan je gelijk wat Bach-druppels door haar drinkwater doen. Dat zijn homeopathische druppels, die een extra steun kunnen zijn. Ze werken ontspannend en op een totaal andere manier dan chemische tabletten. Verkrijgbaar bij drogist/natuurzaken.

Sterkte, ik voel met je mee.
(Lees meer...)
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 de neus is het helemaal, en juist voor deze hond.
denk dat de vraagsteller zich dit moet realiseren, en dat welk middel dan ook puur ter ondersteuning zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ivana een hele dikke +
jodyenboyke
12 jaar geleden
+!!!!!!!!!!
Je hond is 16 jaar (hoogbejaard) en doof en blind. Stel jezelf voor als 112 jarige die niets meer kan horen en niets meer kan zien en iemand laat jou alleen zonder dat jij het merkt. Er komt een tijd dat jij naar het toilet moet of wilt eten maar je bent in een nieuwe omgeving waar je de weg niet meer blindelings kunt vinden en hoe je ook blijft roepen....je blijkt alleen te zijn.

Dat lijkt me als mens heel frustrerend maar als hond ook. Als mens zal je op die leeftijd incontinent zijn maar ook een hond kan dementerend worden en vergeten wanneer het voor het laatst is uitgeweest en wanneer het voor het laatst heeft gegeten en een zwakke blaas krijgen of volle darmkanaal en honger krijgen.

Het lijkt me in deze situatie dus niet om verlatingsangst te gaan maar ik zou deze hond dus niet alleen thuis laten. Zorg dat er altijd iemand bij die hond is die kan ingrijpen als het nodig is. Deze hond kan ieder moment sterven en dat is niet fijn als je in een kritieke toestand bent en geen hulp kan inschakelen omdat 112 geen hondentaal spreekt en verstaat.

Mocht het niet mogelijk zijn om 24 uur per dag zorg voor je hond te hebben kan je proberen om een lief baasje te vinden die wel altijd thuis is. (hoe rot het ook voor jou is, maar denk hier aan de gezondheid en het beste voor je hond)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke + van mij !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Jodokus ;-)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding