Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Antwoorden (14)

Jazeker kan dat. Ik heb katten gekend die absoluut geen aandacht wilden delen en echt jaloers reageerden.
Maar bij honden komt het vaker voor als bij katten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Als mijn ene kat meer eten krijgt gaat de andere blazen en krabben naar hem.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Katten kunnen zeker jaloers zijn. Als de andere kat meer aandacht krijgt, of soms zelfs de baby kan hij flink blazen en met hoge rug rondlopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik te lang naar de zin van 'hare majesteit' achter de computer zit en haar dus niet de aandacht geef waar ze recht op heeft, gaat ze lopen brommen, meppen tegen haar speelgoed, en hengelt de bloemen uit de vaas - dus ze laat wel degelijk weten, dat ze niet tevreden is over 'haar mens'....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je jaloers zijn interpreteert als 'dat wil ik ook!'(eten of een knuffeltje), dan kunnen katten wel jaloers zijn.
afgunstig zijn is denk ik ietsje te complex voor ze.
vaak worden menselijke emoties op de kat geplakt, terwijl z'n gedrag een heel andere oorzaak heeft.
(Lees meer...)
Rieneke1
14 jaar geleden
Ja echt ,ik heb twee poezen ,als ik tegen de ene praat en aai en knuffel ,probeert de andere poes zich op te dringen aan mij. Ze zijn op dat moment even elkaars rivalen.Ik geef ze natuurlijk even veel aandacht.Maar door dat gedrag zie ik wel jaloezie ,omdat die ene zich dan ook altijd meldt en "dwingt" aaien dan ook af....is wel grappig om te zien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een dier, en in dit geval een kat kent zeker meerdere menselijke emoties.
Onze kat lag bijvoorbeeld graag op onze bank en als wij er dan zaten, liep hij net zo lang te klieren tot je opstond om 'm te waarschuwen en "floep"zat hij snel op jouw plekje.
Of als mijn man en ik naast elkaar op de bank zaten, ging hij er gewoon doodleuk tussenin zitten.
En beledigd kon hij ook zijn, als we op vakantie geweest waren en we kwamen thuis, ging hij echt met z'n kont naar je toe zitten en dat hield hij gerust een dag vol.
Hij wilde dan niet aangehaald worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zogenaamde jaloezie bij katten en honden houdt verband met de rangorde.
Bij katten is het iets complexer dan bij honden.

Bij honden is al heel lang bekend dat zij in roedels leven, waar een duidelijke rangorde noodzakelijk is voor het goed functioneren van de roedel als totaal. Er is een leider nodig bij de jacht en bij de verdediging. De lagergeplaatsten moeten ieder op de juiste afstand van de leider hun plaats hebben en houden.
Als je nu gezien wordt als leider, zal een hond die zichzelf hoog in rang voelt, niet toestaan dat er iets tussen de baas en hemzelf komt. Dat lijkt op jaloezie bij de mens, maar is genetisch bepaald vanuit zijn functioneren binnen een roedel.

Bij katten wisten alleen de mensen die meerdere katten in huis hadden al snel dat ook katten leiders en onderhorigen hebben binnen een groep. Eigenlijk is het dus hetzelfde. Een kat wil met zijn gedrag laten zien, dat de rangorde verstoord is. Of dat nou gaat om aandacht vragen, afwezigheid van de eigenaar of het verstrekken van voedsel, het heeft allemaal te maken met overleven.

Maar mogelijk kan je primaire jaloezie bij de mens ook als zodanig verklaren. Soms zijn mensen in hun gedrag een beetje als beesten.
(Lees meer...)
Ivana
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker weten. Ik weet niet of je meerdere katten in huis hebt maar dan kun je het duidelijk zien.

Ik werk veel met katten en kom dat dus regelmatig tegen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jazeker!ik maak het nu mee met mijn eigen kat.
heb sinds een dag een tweede kat erbij en elke keer als ik de nieuwe kat aai begint te huilerig te miauwen,ze vindt het echt niet leuk!
dus er is in mijn beleving wel degelijk sprake van jaloezie..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, een kat kan jaloers zijn. Die van mijn vriend in elk geval wel!!! Totdat ik er was, was zijn kat altijd zijn "prinses" haha en zo noemde hij haar ook altijd. Al de allereerste keer dat ik een stap over de drempel deed keek ze me niet aan. En ze heeft me nooit echt aardig gevonden geloof ik. Toen ze iets ouder werd, kwam ze wel iets dichterbij. Ze had het geaccepteerd, maar nog steeds vond ze het niet leuk dat er een 2e "prinses" in huis was.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker. Als ik na het avondeten te lang achter de computer zit, gaat zij over het toetsenbord lopen,en kopjes geven tegen het beeldscherm daardoor raakt de computer behoorlijk van slag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Reken maar dat katten jaloers op elkaar kunnen worden of op andere huisgenoten. Katten zijn trotse dieren die soms ook echt je aandacht op gaan eisen, wat tot vervelends toe door kan gaan.

Delen is ook iets waar ze niet al te goed in zijn. Katten zijn dieren die niet perse een andere kat erbij hoeven hebben en prima alleen in huis kunnen zijn. Jaloezie kan op alle fronten de kop op steken.

Veel aandacht geven is erg belangrijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding