Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn er dierenartsen die gratis katten steriliseren?

Ik hoorde laatst van mijn moeder dat er sommige dierenartsen zijn die een keer per jaar gratis katten steriliseren, dit ivm de vele zwerfkatten. Klopt dit? Doen ze dat ook bij een gechipte kat? En weet iemand zo'n dierenarts in provincie Utrecht of gelderland?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga maar uit van het principe: dit hoort bij de aanschaf van een kat. Bedenk van tevoren of je alles kunt betalen en neem anders geen dier. Waarom moeten dierenartsen betalen voor jouw hobby?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens! Onze kat is al gesteriliseerd, maar er lopen hier zoveel katten in de buurt en woon in een niet zo'n rijke buurt. Vandaar mijn vraag. Dan zou ik mensen kunnen tippen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

@Mince

Zijn er dierenartsen die gratis katten steriliseren ?

Hier in Rijnmond zou de Dierenbescherming in het Asiel een paar keer in de week dierenartsen spreekuur laten houden waar de behandeling gratis is.

De medicijnen moeten uiteraard wel betaald worden (en die zijn dan soms weer duurder dan bij een 'gewone' dierenarts... , zelf meegemaakt !).

Het heeft niets te maken met gechipte katten wel met :

te weinig geld/inkomen hebben...

dus je moet een bewijs meenemen van uitkering van de Sociale Dienst / dagafschrift van bankrekening.

Toegevoegd na 4 minuten:
Advies :

Informeer bij de Dierenbescherming/het "Asiel" en vaak weten vrijwilligers op de Ambulance ook meer van dit soort zaken.

Succes !
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb bij minimax (de dierenarts voor mensen met laag inkomen) in Rotterdam 3 jaar geleden mijn konijn kunnen laten steriliseren en chippen voor 50 euro. Las laatst dat ze nietmeer goedkoop kunnen werken wegens bezuinigingen/ teruglopende subsidies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@pokemon, ik hoop dat jij je vergist (maar dat zal wel niet...), het is heel erg als dat waar is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@pokemon :
ik heb goed nieuws ! Minimax dierenartsen staan nog steeds op de website van de Dierenbescherming Rijnmond. Misschien heb je een stukje in de krant gelezen met 'mogelijke bezuinigingen'?

Andere antwoorden (3)

Als dierenartsassistente heb ik dit nog niet eerder gehoord. Gratis sterilisaties ivm zwerfkatten komt in Nederland volgens mij niet voor, in het buitenland soms wel. Maar wellicht dat in bepaalde steden/gebieden het wel wordt gedaan als het probleem van zwerfkatten erg groot is, maar ik heb het in ieder geval nog nooit gehoord.
Wel zijn er veel dierenartsen die (soms in samenwerking met plaatselijke stichtingen of de plaatselijke afdeling van de dierenbescherming) die in het voorjaar kortingsacties hebben. Waarbij je of direct enkele tientjes korting krijgt of achteraf een deel terug kan krijgen.
Het beste kan je hiervoor contact opnemen met je eigen dierenartspraktijk, de assistente zal je kunnen vertellen of dit soort acties ook in jouw regio worden gehouden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak is er een afdeling van de dierenbescherming die zich met zwerfkatten bezig houdt. Indien deze een project hebben waarbij zwerfkatten gevangen, gesteriliseerd en teruggezet worden, dan werken ze vaak samen met een dierenarts die voor een vriendenprijs de gevangen katten steriliseert.

Dus aangezien dierenartsen zelfs voor de dierenbescherming niet gratis katten steriliseert, dan denk ik niet dat er dierenartsen zijn die gratis katten steriliseren.

Als de katten gevangen zijn, worden er gecontroleerd of ze gechipt zijn. Als ze gechipt zijn, wordt er contact opgenomen met de eigenaar.

Maar wat is je vraag eigenlijk:
- zijn er dierenartsen die gratis katten steriliseren? Ik denk het niet.
- zoek je een dierenarts die gratis jouw kat wilt steriliseren? Praat eens met je dierenarts en vraag hem om een vriendenprijs als je de sterilisatie niet kan betalen. Wees eerlijk over je financiële situatie. Misschien doet hij iets voor je of weet hij een andere dierenarts die iets voor je wilt doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Zowel voor gratis verkregen katten als voor katten die.gekocht zijn moet hier in nederland betaald worden om ze te laten helpen.

Toegevoegd na 6 minuten:
of ja, dierenartsen maken geen onderscheid tussen gekregen dieren en dieren waarvoor betaald is. Hij/zij zal beide dieren willen "helpen" vraag voor tarieven informatie op bij je eigen dierenarts.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding