Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie is er verantwoordelijk als een teefje ongewild gedekt word?

Je loopt in een losloop gebied en de teef aan het einde van haar loopsheid en begint de reutjes al af te snauwen.

En dan komt er plotseling een reu uit de bosjes , grijpt haar en zij snauwt hem wel af maar hij zit er meteen op en binnen enkele seconden zitten ze al vast.

De teef is veel te oud voor jongen te krijgen dus ga je met zon dier naar de D A en hebt dan de nodige kosten

ik vraag mij af is de eigenaar van de teef verantwoordelijk , moet je maar niet op een losloopgebied komen

Of zij allebij de eigenaars verantwoordelijk want de teef heeft net zoveel recht om daar te lopen als elke andere hond

En wellicht zijn er nog meer opties

Toegevoegd na 2 uur:
even voor de duidelijkheid
dit gaat niet over mijn teef maar die vraag kwam bij me op omdat ik bijna nooit met mijn hond naar het losloop gebied ga omdat ze altijd lastig gevallen wordt door hitsige reuen ... ze ruikt altijd heel lekker schijnbaar en zodoende kan ze nooit eens lekker haar gangetje gaan zonder lastig gevallen te worden zonder al die reuen van haar af te blaffen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De gewiekstheid en de snelheid waarmee een loslopende teef een reu scoort is haast niet te geloven, wij hebben jaren een caitntje met CMO gehad, waardoor ze zeer klein bleef en nauwelijks kon lopen.
Toen ze al 8 jaar oud was (voor een hondje met deze aandoening haast een record) was ze loops en nam de benen.
Ik kon haar niet eens bijhouden en madammeke zat al vast aan een reutje (letterlijk).
Direct daarna naar de DA gegaan , mornin-afsterpilletje en klaar was kees, ik bedoel Brenda (had haar beter Gremil kunnen noemen.
Tja , de kosten delen kan alleen op basis van goedwillendheid van de eigenaar van de reu.
Probeer dat voor te stellen!!
Wel DIRECT naar de DA voor de m.a.pil.
Dat kost ook de kop niet, het kan zonder consult.
Uitleggen wat er gebeurd is en de dierenarts om de juiste pil vragen is goedkoper EN sneller dan een consult afspreken.
Hou dus die oude tante in de smiezen, een loopse teef
heeft het in no time voor elkaar en kan ineens dingen die je voorheen niet voor mogelijk had gehouden.

Ach , het zijn dan net verliefde en hitsige pubers, ze weten altijd wel een gaatje in de beveiliging te vinden.

Wij waren geen haar beter maar ja het vrouwtje is het meest de klos.......

Sterkte en je hebt leergeld betaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je niet wil dat je (oude) teef gedekt wordt moet je daar inderdaad als teefeigenaar zelf voor zorgen. In het losloopgebied kun je loslopende reuen verwachten en de eigenaar van de reu kan dus nooit verantwoordelijk zijn.

Toegevoegd na 10 minuten:
Met er zelf voor zorgen bedoel ik natuurlijk: sterilisatie of een andere methode.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor die dieren is het gewoon de natuur.
Voor jouw is het volgens mij gewoon het risico dat je loopt als je dieren hebt.
Als de teef te oud is voor jongen, waarom heb je haar dan niet laten steriliseren, of waarom laat je haar loslopen terwijl ze nog loops en te oud voor jongen is.

Ik denk dus dat de kosten geheel voor jouw rekening zijn.
Hooguit dat de eigenaar van de reu mee wil betalen, maar hij is hier volgens mij niet toe verplicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil met mijn reu nog wel een nest, dus laat ik deze bewust niet castreren... Met de teef wil ik dit ook, alleen niet met een willekeurig voorbijganger.... Dus de teef blijft thuis om dat risico uit te sluiten. Je weet dat je met een teef dat risico loopt.... Dus aan de eigenaar om dat te voorkomen. Het is een losloopgebied en daar mag ik met mijn reu lopen, ook als hij niet gecastreerd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent in alle gevallen zelf verantwoordelijk voor je hond. Het is niet anders.
En juist omdat je in een losloopgebied was heb je geen poot om op te staan.
Als het in de laatste 30 uur is gebeurd is er wellicht een soort morning after pil voor honden. Dit om jouw kosten zo laag mogelijk te houden. Bel hiervoor zsm met je dierenarts. Misschien kan hij/zij al zelfs constateren dat ze niet zwanger is. Voortaan beter op je hond letten.
Maar iig sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eigenaar van de teef is hiervoor verantwoordelijk want deze loopt in het losloopgebied waarvan je kunt verwachten dat er reuen los lopen en een reu is moeilijk te houden als hij eenmaal een loopse teef heeft geroken en dit kun je de reu niet kwalijk nemen want het is de natuur.

Het beste is om met een loopse teef het losloop gebied te vermijden totdat de loopsheid helemaal over is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing