Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe lang duurt het na de sterilisatie van een poes dat ze ophoud met plassen in huis?

Ik heb 2 poezen thuis, een is aan de pil en de andere plast inmiddels mijn hele huis onder en is vandaag gesteriliseerd. Tot mijn grote spijt was ze koud 2 uur thuis en begon direct haar plas gedrag te hervatten. Ik ben al 2 weken bezig met pies opruimen en mijn huis piesvrij te houden, maar langzaam begin geduld op te raken en begin te denken om haar weg te doen. Hoe lang duurt het normaal gesproken na de sterilisatie dat het plassen in huis minder wordt en ze weer gewoon als voorheen op de bak gaat zitten? Ze doet trouwens ook nog wel plasjes op de bak.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Vaak is de kans op zowel plassen als sproeien in huis wel wat kleiner als een kat gecastreerd of gesteriliseerd is, maar dat wil nog niet zeggen dat een kat vanzelf ophoudt met in huis plassen als ze eenmaal is gesteriliseerd. Misschien ben jij één van de gelukkigen waar dat zo werkt, maar beter lijkt mij om te achterhalen waarom je poes in huis plast.

Allereerst de bak: is die bereikbaar, en heb je genoeg kattenbakken, verspreid door het huis? Met twee katten in huis moet je eigenlijk minimaal drie bakken hebben, liefst op rustige plekken. De bak moet goed schoongehouden worden, soms gaan katten uit protest naast de bak plassen omdat ze de bak te vies vinden.

Dan de verdere omgeving: hebben je katten genoeg ruimte, en genoeg eigen plekjes? Kunnen ze naar buiten, hebben ze genoeg hoge plekjes in huis, hebben ze genoeg 'eigen' ligplekjes? Dat zijn allemaal factoren die belangrijk zijn voor het welbevinden van een kat. Plassen in huis is vaak een uiting van stress. Ik ga er overigens wel vanuit dat als je contact met de dierenarts hebt gehad, je ook haar urine hebt laten controleren. Dat is het eerste dat uitgesloten moet worden. Daarnaast is het belangrijk om te kijken of ze niet vooral plast op ligplekken en de plek waar ze slaapt, want dan is de kans groot dat ze incontinent is, en er dus niets aan kan doen. Meestal is het meer een gedragsprobleem, dan zie je dat je poes ook echt in de plashouding gaat zitten als ze plast.

Oh, en zorg er verder voor dat je plasplekjes heel goed schoonmaakt. Anders heb je een grotere kans dat ze er een volgende keer weer overheen gaat, omdat ze herinnerd wordt aan het plassen door de geur. Gebruik azijn of een speciale spray om de lucht weg te krijgen nadat je het hebt schoongemaakt, en in elk geval géén chloor, want dat vinden ze juist lekker.

En vraag je dierenarts om advies, misschien heeft die ook een indruk gekregen van je poes. In elk geval moet er urineonderzoek worden gedaan als dat nog niet is gedaan. Een kat met een blaasontsteking of met niergruis zal ook in huis plassen, en bij een lichamelijke oorzaak is dat meestal wel terug te vinden in de urine.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing