Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn kat kan niet naar buiten, maar heb vaak het idee dat hij zich verveelt. Is dit erg?

Ik woon in een flat en heb een kat van bijna 2 jaar. Het is nogal een wilde! Hij wil altijd graag naar buiten, maar als ik de voordeur open doe, is er alleen een galerij. Hij kan dus onmogelijk naar buiten. Af en toe mag hij op de galerij, dan miauwt hij vrolijk maar ik moet hem altijd in de gaten houden want anders klimt hij op de reling (ik woon 6 hoog).

Hij miauwt vaak bij de deur, is vaak wild, en valt soms ook mensen die op bezoek komen aan. Ik denk dat dit deels karakter, deels verveling is. Maar als hij dan zo erg miauwt en snel naar de deur rent als ik richting de keuken loop, voel ik me schuldig. Dat arme beestje wil zo graag, maar het kan gewoon niet. Is dit erg?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

ja, dat is erg, verveling kan een kat erg veel frustratie bezorgen, en tot chronische stress leiden.
je kat is sociaal gezien nog niet volwassen; ik zou er een kater van zijn leeftijd of jonger bij zetten, zodat ze lekker met elkaar kunnen keten.
bedenk verder dat een kat driedimensionaal leeft; creeer hoge slaap en verstopplekjes voor hem.
bied hem mogelijkheid lekker te klimmen dmv hoge krabpalen of timmer een stuk vloerbedekking tegen de muur.
haal buiten naar binnen: raap eikeltjes in de herfst, neem een gevonden vogelveer mee, en geef regelmatig een kartonnen doos waar je gaten in hebt geknipt.
werk met geuren; sprenkel eens wat valeriaantinctuur op een speeltje, of vul een oude sok met valeriaanwortel.
doe aan voedselverrijking: verstop brokjes en laat hem achter brokjes aanrennen.
maak voerpuzzels door wc rollen of eierdozen te vullen met brokjes en die deels af te plakken.
bestel een zooitje wasbollen, en lijm die op een oud dienblad, en laat katlief maar hengelen.
speel veel met hem, liever vaker kortere periodes dan een uur achtereen.
succes!
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Voor je een huisdier neemt, moet je goed overwegen of je het dier kunt bieden wat hij nodig heeft. In principe kunnen katten die altijd binnen zijn geweest, prima altijd binnen blijven, MITS ze genoeg ruimte tot hun beschikking hebben, wat afhankelijk is van het formaat en het temperament van de kat. Zelfs een oudere kat kan leren ; binnen blijven; .

Andere zaken die kunnen meespelen :
- is hij gecastreerd ? Gecastreerde katers hebben een stuk minder 'buitendrang' en zijn veel minder wild en minder snel verveeld dan intakte katers.
- Heeft hij beschikking over het HELE huis ? Eén kamertje is voor een gezonde kat ECHT te weinig ; hij moet verschillende lekkere plekjes' hebben, zich terug kunnen trekken als er bezoek is ook op hogere niveau's kunnen spelen.
- Is de kat alleen ? Zonder tweede kat moet je zeker een uur per dag met hem spelen, misschien nog wel langer. Anders gaat hij zich inderdaad vervelen en kan zelfs dingen gaan slopen.

Katten kunnen niet zoals mensen hun hele leven lijden en mijmeren over het feit dat ze niet naar buiten kunnen, en als de wereld binnen groot genoeg is om te kunnen doen wat ze de hele dag doen - slapen, eten, beetje jagen (of doen alsof) zijn ze daar doorgaans dik tevreden mee, al zal de deur altijd zijn aantrekkelijkheid wel houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zegt dat je kat nu twee jaar is. dat kun je zo'n beetje beschouwen als de poezenpubertijd, dan zijn ze erg wild en sloperig. hij zal vanzelf wat rustiger worden.
als hij de beschikking heeft over je hele huis, plus ook op kasten mag klimmen, is het eigenlijk niet zo erg als hij niet naar buiten kan. voor een kat telt niet alleen het grondoppervlakte, ook alle klimniveaus tellen mee.
je hebt twee soorten klimgedrag:
katten die gewoon lekker hoog willen zitten en katten die vooral naar buiten willen kijken. als hij graag klimt is het misschien een idee op trapsgewijs wat brede planken aan de muur te bevestigen, en een plank voor een raam te laten doorlopen, zodat de kat daar ongestoord naar buiten kan kijken.

wat je ook zou kunnen doen is een zgn poezenbalkon of raamkooi voor hem (laten) maken. heeft mijn zusje ook jarenlang gehad voor haar katten en die waren er dol op! je kunt het zelf maken, of er een op maat laten maken bij een timmerman. maar een kattenkooi aan de buitenkant van je raam hangen (aan haken) met de opening aan de huiskant vinden katten ook al erg leuk. als het maar goed vastzit en de kat alleen erin kan, niet óp de kooi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Blondiii
Ter aanvulling op de voorgaande antwoorden:
Er zijn binnenkatten en er zijn buitenkantten.
Een binnenkat kan wel een buitenkat worden.
Een buitenkat kan nooit meer een binnenkat worden!!

Advies :

Ik hoop dat je nu een binnenkat hebt, anders is een ander huis + tuin zoeken een optie !

Toegevoegd na 5 minuten:
Je vraag vergeet ik.

Antwoord :

Ja, het is erg dat een kat zich verveelt, stel je voor dat jij nooit de deur uit mag. Niet werken, geen boodschappen doen, niet uitgaan...
Ja, het is erg !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dat destijds als volgt opgelost.Ik heb 'n gordijn opgehangen tot aan het plafond. mijn katten vonden het heerlijk om er in te klimmen. Ik heb toen 'n latten plafond gemmakt in die ruimte, met ca . 20 cm ruimte tussen de latten. Ze vonden het prachtig om naar boven te klimmen en op de latten te lopen. Ik ken jouw woonsituatie niet. schaf 'n dikke takof dunne boom aan . Ze kunnen daaraan krabben en er ook in klimmen. Dat brengt avontuur in hun leven. Laat nog 'ns weten hoe het uitgepakt heeft. veel succes.

Toegevoegd na 23 uur:
Ik heb nog wat vergeten te zeggen.Zet 'n huishoudtrap neer .Poezen vinden dat interessant en klimmen er graag op.zie foto
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tjaa misschien kan je een kattenlijntje kopen (kost iets van 3 euro ofzo) en hem dan misschien meenemen naar een rustig park?? Ik heb geen idee wat je anders kunt doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing