Wat is een geschikte hond voor een kind met het syndroom van asperger?
Mijn zoontje van 6 heeft het syndroom van asperger. De hulpverlener heeft mij geadviseerd een ''buddy'' voor mijn zoontje te zoeken. Ik ben veel aan het zoeken op internet wat geschikte rassen zijn hiervoor maar ik kan niet de specifieke rassen vinden.
Wie weet het wel?
Een hond KAN goed zijn voor / een goede invloed hebben op kinderen met eender welke handicap, maar een huisdier is GEEN therapeutisch middel ; daar komt nogal wat bij kijken, waar je als ouder ook 100 % -zo niet meer - achter kunt staan.
+pelle: neem alleen een hond als je er echt een wilt,
inclusief uitvallende haren, modder en zand in huis enzovoorts.
en dan maakt het ras niet zo veel uit. (Bijna) elke hond is goed om mee om te gaan voor een kind. Voordeel van een hond t.o.v. menselijke vrienden is wel, dat het kind de hond beter begrijpt, omdat de hond net als hij logisch denkt en geen verborgen bedoelingen heeft. In dat opzicht heeft de hulpverlener gelijk.
Dan weet je hoe het karakter zich gevormd heeft ipv een puppy die alle kanten nog op kan gaan.
Momenten van even alleen en toch niet eenzaam.
Daarnaast leert zij ook om te gaan met verzorging, schoon-maken,voeding,verantwoordelijkheden,etc.
Aspergers hebben een normale tot bovennormale begaafd-heid, dat kun je gebruiken. Waar ze ondersteuning voor nodig hebben is hun autisme.
En uiteraard is het belangrijk dat zowel ouders als kind een hart voor dieren hebben.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.