Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zou mijn kat het ontvlooien zó erg vinden?

Mijn ene kat reageert niet eens als ik dat anti-vlooienspul in z'n nek druppel, maar de andere begint al te blazen en te slaan(!) als hij het pipetje in m'n hand ziet. Hij gromt, blaast, en rent meteen weg. Na het toedienen (en trouwens ook ervoor) knijpt hij altijd erg met z'n ogen. Ik dacht eerst dat het middel misschien z'n oogjes wat irriteerde, maar zag later dat hij dat altijd doet als hij ergens van schrikt.

Ik snap dat het wat raar voelt, en dat het stinkt, en dat het vervelend is dat ze het niet af kunnen likken. Maar dan nóg vind ik het wel een erg heftige reactie. Zou hij er echt last van hebben? Hij blijft soms dagen erna nog wantrouwig ten opzichte van mij, echt irritant gewoon. Zijn er eventueel alternatieven die minder belastend zijn voor de kat? Ik gebruik altijd Bolfo/Advantage, omdat dat volgens diverse adviezen het beste zou werken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

je hebt nu eenmaal katten die snel in de stress schieten, en je hebt katten die aan hun lijf geen polonaise willen.
het klinkt of je kat een combi van die twee is.
de dierenarts heeft middelen die je door het eten, oraal dus, kan toedienen, ik meen van program.
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mijn kat was ook altijd erg ongelukkig (zacht uitgedrukt). Ik gaf onze kat een tot 2 uur voor ik hem ging behandelen wat valeriaandruppels in wat water. Hij vond dat heerlijk en het maakte hem heel rustig en na de behandeling ging hij een uurtje slapen.

Ik heb een beetje geexperimenteerd met de hoeveelheid, en ik vond dat zo rond de 5 tot 7 druppeltjes was precies goed. Katten vinden valeriaan erg lekker dus wees voorzichtig en berg het goed op. Ik betrapte mijn kat er ooit op dat hij een flesje uit een boodschappentas aan het graven was.

Er zijn geen slechte bijwerkingen bekend maar het wordt aangeraden het niet aan katten te geven als ze zwanger zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk eerst of je kat niet allergisch is voor het middel wat je hem toedient.
is dit niet het geval.
dan kun je proberen om na de behandeling met hem te spelen of hem iets lekkers te geven of gewoon iets wat hij helemaal geweldig vindt, gewoon dat hij de behandeling gaat associeren met iets leuks of iets lekkers.
als hij dit door heeft komt hij mischien nog vanzelf naar je toe.
maar denk erom elke kat is weer anders en zal ook weer anders reageren.

tip: ga een beetje experimenteren om te kijken wat hij lekker en leuk vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing