Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe pak ik bezitsagressie bij mijn hond aan?

Mijn teckel heeft last van bezitsagressie. Hij loopt altijd naar boven en pakt spullen van ons. Vervolgens kunnen we dit niet afpakken. Hij bijt dan. Ook als hij een speeltje van zichzelf of een botje heeft, mag je dit niet afpakken. Ik wil graag dat hij hiermee stopt want hij heeft al verschillende keren voor nare beten gezorgd. Maar hoe pak ik dit aan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Teckels staan bekend als vrij eigenwijs. Je zult daarom geduld moeten hebben om dit gedrag af te leren. Allereerst vind ik dat je een bot of speeltje dat van hem is niet af moet pakken.
De spullen die van jou zijn, daar moet hij vanaf blijven. Lukt het om hem met een beloning zover te krijgen dat hij zijn 'prooi' loslaat? (een honden- koekje of snoepje bijv.)
Als zijn aandacht op iets anders wordt gevestigd dat daarbij ook nog lekker is, heb je kans dat hij zonder dwang loslaat wat hij niet mag hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is duidelijk een rangorde probleem. Waarschijnlijk is je hond er helemaal niet van overtuigd dat jij de baas bent. Je hebt echter het recht je alles toe te eigenen wat in het huis aanwezig is.
Als hij spullen van jullie pakt, zou dat ook uitdaging tot spel kunnen zijn. Als je echter zegt dat hij agressief wordt als je het terug eist, dan is het duidelijk een ander verhaal.

Ik zie het Cesar Millan doen (de hondenfluisteraar) hij zet zijn voet op het bot, de sok, het speeltje en eist het op deze manier op. Hij laat de hond zitten en pas als de hond toont dat hij kalm en onderdanig is, pakt hij het onderwerp van de vloer en legt het weg. De hond weet dan dat hij niets heeft in te brengen als lege briefjes.

Ik raad je echter aan dit euvel op te lossen met behulp van een hondentherapeut, want jullie hebben geen overwicht als je het zo ver hebt laten komen dat jullie zelf al niet veilig meer zijn voor zijn tanden. Je mist leiderschap en om dat terug te krijgen, zal je een paar raadgevingen van een hondenkenner goed kunnen gebruiken.

Vraag het adres van een goede hondentherapeut(e) aan je dierenarts, want er zit veel kaf onder het koren. Ga niet zelf experimenteren, dan ga je fouten maken en kom je van de wal in de sloot. De kosten zijn rond de 80 euro, maar dat is het dik waard. Hier wordt je alleen maar ongelukkiger van.
Ivana
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing