Hoe pak ik bezitsagressie bij mijn hond aan?
Mijn teckel heeft last van bezitsagressie. Hij loopt altijd naar boven en pakt spullen van ons. Vervolgens kunnen we dit niet afpakken. Hij bijt dan. Ook als hij een speeltje van zichzelf of een botje heeft, mag je dit niet afpakken. Ik wil graag dat hij hiermee stopt want hij heeft al verschillende keren voor nare beten gezorgd. Maar hoe pak ik dit aan?
De meeste hondeneigenaren zijn erg gek op hun hond en houden veel van hem of haar. Toch kan uw hond soms gedrag vertonen dat u minder prettig vindt of misschien zelfs als erg storend ervaart. Vaak wordt er van alles gedaan om dit gedrag af te leren. Elke hondeneigenaar kent het: ineens vertoont de hond, die je zo door en door kent en die je goed hebt opgevoed, gedrag dat je niet alleen onwenselijk maar ook buitengewoon vervelend vindt. Soms gaat dit gedrag door een juiste aanpak over, maar soms herhaalt het gedrag zich steeds meer. Dit probleemgedrag kan soms grote gevolgen hebben: conflicten met buren (overmatig blaffen bij alleen zijn), vermijden van andere honden (als de hond steeds uitvalt), hond altijd strak aan de lijn laten lopen (anders loopt hij weg...) en meer van dit soort problemen. Veel eigenaren doen er alles aan om dit gedrag te verminderen, maar veelal met het tegenovergestelde effect: de hond wordt steeds vasthoudender in zijn probleemgevende gedrag. In het ergste geval kan dit leiden tot het moeten afstaan van de hond, omdat hij niet meer te handhaven is in het eigen gezin (de roedel). Een geruststelling: dit en ander gedrag blijkt in de praktijk, met de juiste hulp en begeleiding vaak goed oplosbaar. U hoeft alleen maar te weten hoe! Met het gedragsadvies per e-mail bieden wij u hulp om met het probleemgedrag van uw hond aan de slag te gaan met als doel dit gedrag zoveel mogelijk te reduceren. Afhankelijk van het probleem en hoelang dit probleem reeds bestaat kan het zijn dat wij u doorverwijzen naar de dichtstbijzijnde gedragstherapeut of hondenschool.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.