Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel tijd mag de verkoper van een paard mij nog laten wachten? (zie uitleg)

Ik heb 8 jaar lang een pony verzorgd en de eigenaar heeft mij nu al een maand geleden gevraagd of ik het paard wil kopen. We hebben een overeenkomst dat ik het paard voor een bedrag wil kopen, maar de pony staat samen met een andere pony en die moet eerst verkocht worden voor ik mijn pony kan ophalen. Ik snap dat wel, maar ik wil heel graag mijn pony gaan halen en ermee aan de slag gaan. (Heb nog niks betaald). Hoe veel tijd mag ze nog van mij vragen? Ze is nu op vakantie dus de verkoop van de andere pony staat ook stil, maar ik ben het een beetje zat nu. Is er iets wat ik kan doen? Ik heb een mondelinge overeenkomst en heb er ook nog veel sms-verkeer over. (Ik ken de verkoper niet zeer goed, maar het is ook geen vreemde). Ik wil gewoon lekker gaan paardrijden nu dat ik eindelijk die pony kan kopen!!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (6)

Als jij een overeenkomst hebt en de pony betaald kun jij deze direct ophalen. Misschien is het een oplossing als je tijdelijk die andere pony erbij neemt totdat deze is verkocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een beetje pony kost toch al gauw tussen de
2000 en 4000 euro.

Voor dat bedrag zou ik een gedegen overeenkomst willen hebben, met garantiebepalingen.
Wat zegt de dierenarts over het dier?

Voor de aankoop van zo'n groot iets, is een maand
helemaal niet lang.
En als je er altijd voor gezorgd hebt, dan kan dat nu toch ook nog?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom moet eerst het andere dier verkocht worden voor jij de pony kan kopen?

ze kan je zo lang laten wachten als jij dat toestaat.
zet voor de gein eens wat druk op de ketel.

zeg eens dat je een pony hebt gezien waar je ook interesse in hebt en geef aan dat de eigenaar van die andere pony wil weten waar deze aan toe is.

zorg dat je afspraken op papier krijgt, en laat de pony keuren!! probeer eventueel of het dier eerst een enting krijgt, bekapt wordt een PP heeft met een chip en ontwormd is.

slechte hoeven kunnen de stand van de benen en druk op pezen en gewrichten nadelig beinvloeden. (na het bekappen kan het dier dus kreupel zijn als ie 'normaal' op zijn hoeven staat)

dan staat het dier ook nog in een drassig weiland?! een hoefsmid is nodig om te kijken of er geen sprake is van straalrot dus dit moet je echt eisen hoor wil je geen miskoop doen omdat je zo aan het dier gehecht bent.

kortom, je hoeft niet te laten merken dat je op 1 paard wed. zorg dat je zekerheid krijgt en speel op safe bij dit soort mensen (als ze zo met hun dieren omgaan is het namelijk echt niet om de pony te doen, neem dat maar van mij aan)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg tegen haar dat je een dagje niet kunt komen omdat je met je vader, moeder of instructeur of wie dan ook een pony ergens gaat bekijken en uitproberen. Dat zet wat druk op de ketel, ook al ga je het niet echt doen natuurlijk. Soms is een leugen om bestwil gewoon nodig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg dat je de pony wilt kopen en direct meenemen anders zie je van de koop af.
Wat is haar probleem daarmee, het is pure onzin en ze zit jou gewoon dwars. Als ze over 3 maanden het andere dier verkoopt en die gaat naar rotterdam en jij woont in groningen, dan worden de dieren ook gescheiden. Uit elkaar gaan ze toch.
Mi zit de verkoper gewoon de boel te frutten en met zo iemand zou ik op haar manier geen zaken doen.
Misschien wil ze de pony niet kwiht en houdt ze de boel bewust op.
Ik zou haar voor t blok zetten; nu of nooit. Gescheiden worden ze toch.
Voor haar 10 anderen.
Bovendien ga jij je nu steeds meer hechten aan de pony, en t zal mij niet verbazen als je strax aan t kortste eind trekt.
Succes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een nare situatie, vooral voor de ponies. Er wordt vanuit gegaan dat de huidige eigenaresse het niet best met ze voor heeft maar ze heeft schijnbaar wel in de gaten dat de verzorging momenteel te wensen over laat en waarschijnlijk wil ze ze daarom ook verkopen. Bovendien vind ik het begrijpelijk dat ze het andere dier niet alleen wil laten staan. Een paard alleen heeft het erg zwaar omdat het niet goed kan rusten. Paarden wisselen onderling af wie er wel en niet oplet voor gevaar. Een paard alleen moet dus voortdurend alert blijven en kan niet goed ontspannen. Als die andere pony al een hittepetit is zal deze het alleen zeker zwaar krijgen.

Er zijn paarden zat te koop, maar elk paard is een eigen individu en met het ene dier heb je dus een betere klik dan met de ander. Je hebt dit dier al een tijd verzorgt dus je weet dat de klik er is. Bij een ander paard blijft dit een gok en bovendien komt er veel kijken bij het opvoeden en beleren van een jong dier. Als het goed voelt in je hart zou ik dus voor deze pony gaan. Even laten keuren is wel zo verstandig omdat je dan weet waar je aan begint.

Om het probleem van het scheiden van de ponies op te lossen zou je een middenweg kunnen kiezen. Misschien kun je met de verkoopster afspreken dat je de pony nu koopt maar haar bv nog 1 maand bij de andere pony laat staan. Zo heeft de verkoopster nog een maand om een oplossing te zoeken voor de andere pony. Bovendien kun je afspreken dat je de pony wel zelf al gaat verzorgen. Zo kun je de pony vast wat gezonder op de rails krijgen voor je haar straks meeneemt.

Laat de verkoper vooraf schriftelijk ondertekenen voor welk bedrag de pony aan je wordt verkocht en onder welke voorwaarden (bv dat deze goedgekeurd wordt en dat deze per de afgesproken datum opgehaald wordt), betaal een klein (vooral symbolisch) bedrag vooraf en betaal de rest pas bij het ophalen van de pony.
Als je de pony laat keuren, doe dit dan op de dag van ophalen en betaal de pony pas nadat deze is goedgekeurd.

Door de afspraak op papier vast te leggen weet je tenminste zeker dat de pony straks ook echt van jou zal worden. Het is minder leuk om dan nog een tijdje op dat modderweitje te moeten hannessen, maar je helpt daarmee de andere pony, komt de verkoopster tegemoet en als je nieuwe pony echt 'de ware' is dan is dat het allemaal wel waard toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing