Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

poes (16 jaar oud) heeft vannacht in huis geplast maar dat doet ze nooit. Ze is dement. Zou dit structureel worden?

Mijn kat (16 jaar) Slaapt altijd op de tafel. Dan hebben we een stoel er iets vanaf geschoven. Tegenwoordig laten we snachts ook een lampje aan. Ze is heel dement zei de dierenarts. Maar nu heeft ze op de stoel geplast. Kon ze even de weg niet vinden en is het eenmalig? of wordt dit structureel? Mijn moeder zegt dat je dan een kat niet meer kan houden omdat ze jou maar ook zichzelf in de weg zit. Dan moeten we haar dus laten inslapen. Of zou het iets met haar blaas te maken hebben? Denk alsjeblieft mee.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

waarschijnlijk heeft je poes blaasontsteking.
vang even een plasje op, en lever dat zo vers mogelijk in bij de dierenarts.
pas als een medische oorzaak is uitgesloten kan je verder gaan zoeken.
wat ook een rol kan spelen, is dat je kat hoogstwaarschijnlijk artrose heeft, waardoor bewegen, zeker uit de slaap, pijnlijk kan zijn.
met een pijnstiller/ ontstekingsremmer kom je in beide gevallen een heel eind.
verder kan je nog wat aanpassingen doen, door meerdere bakken voor haar neer te zetten, met een lage instap.
Rieneke1
13 jaar geleden
Ik denk dat je eigenlijk een dierenarts moet bellen hierover, die kan je het beste antwoord geven,
maar ik heb zelf altijd katten gehad, en om alleen daarom nu al een dier te laten inslapen vind ik wel hel erg snel.
Misschien is het diertje een keer te laat met naar de bak lopen en is het in een droom gebeurt,
Dus wacht het nog even af,sterkte ermee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de dierenarts al tegen jullie gezegd heeft dat de poes heel dement is, heeft hij jullie waarschijnlijk willen voorbereiden op het feit, dat het einde naderbij komt.

Het is een beslissing, die je zelf zal moeten nemen : accepteren, dat ze niet meer weet waar haar kattenbak staat, en dat ze wel eens op de verkeerde plekken zal plassen, of haar laten gaan....

Demente mensen kennen hun eigen kinderen en hun eigen geschiedenis niet meer, maar zijn vaak op hun eigen manier best gelukkig. En anderen zitten als plantjes voor zich uit te staren.

Als je het gevoel hebt, dat je poes het leven nog leuk vindt, zal je dus wat vaker moeten dweilen. Maar als ze geen katwaardig bestaan meer heeft, is 16 jaar een respectabele kattenleeftijd.

Het is het trieste van het hebben van huisdieren : ze leven altijd te kort.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms helpt het om een klein beetje valeriaanwortel in de kattenbak te plakken (met plakbandje en dan wat gaatjes erin prikken). Of de bak wordt weer gevonden en gebruikt, of de bak wordt gevonden en 'verkeerd' gebruikt......, dan gaan ze er in slapen.......
Valeriaanwortel kan je kopen bij een reform/biologische winkel. Het ruikt nogal naar zweetvoeten, maar katten vinden het geweldig!
Mijn teckel begon in zijn mand te plassen toen ie begon te dementeren. Ik heb toen van die celstof onderleg matjes gehaald bij de apotheek. Misschien een idee om die op de stoel te leggen? Eventueel in combinatie met een klein beetje valeriaan om het matje aantrekkelijk te maken.
Het is altijd tobben met de laatste fase van die oudjes...
Succes en sterkte met de situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing