Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zouden alle dieren kunnen zwemmen als ze zwemles kregen?

Wij mensen zouden van nature ook niet kunnen zwemmen. Totdat we dat ons zelf leerde. (waar of niet?)
Dus zouden alle dieren kunnen zwemmen als ze zwemles kregen? Natuurlijk houden niet alle dieren van water. Maar in theorie dan..

Toegevoegd na 5 uur:
En als we het hebben over sommige dieren?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
8.6K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat een duizendpoot tamelijk gefrustreerd zou raken van je zwemles.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zo denken mensen dat honden allemaal kunnen zwemmen, maar die gedachte berust ook niet op waarheid. De engelse buldog bijvoorbeeld is een hond die absoluut niet kan leren zwemmen. Meestal blijven deze dieren dan ook het liefst ver van water weg.

Niet iedere jonge hond die wel zal kunnen zwemmen kan dat bij de eerste poging al. In het begin zwemmen kleine hondjes met hun voorpoten te hoog in het water. Na verloop van tijd corrigeren ze dat zelf, maar dat kan soms dagen duren.

Er zijn honden met zwemvliezen tussen de tenen, bij voorbeeld labradors en new foundlanders. (Er zijn er nog veel meer.) Deze honden zijn dus voorbestemd voor waterwerk.

Er zijn mensen die denken dat katten niet kunnen zwemmen. Dat is ook een misvatting. Katten die in het water vallen, zullen zo snel mogelijk weer op de kant willen klimmen omdat ze niet van een nat pak houden, maar in noodgevallen zwemmen ze het hele kanaal over. Dit laatste heb ik met eigen ogen gezien.

Insecten kunnen op het water lopen omdat de oppervlaktespanning van water dat toestaat. Gooi er echter een druppel afwasmiddel in en ze verdrinken, omdat de oppervlaktespanning van het water is doorbroken.

Over zwemles gesproken: mijn eerste hond heeft zwemles gekregen van een volwassen labrador. Die lokte haar het water in met een stok in de bek. In tien minuten was het gepiept.
(Lees meer...)
Ivana
15 jaar geleden
Rieneke1
15 jaar geleden
mooi en uitgebreid antwoord ivana, +1

Andere antwoorden (9)

Jonge babies kunnen zwemmen, dus je uitgangspunt klopt niet helemaal.
Maar veel dieren kunnen zwemmen, volgens mij bijna allemaal.
(Lees meer...)
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kunnen jonge babies zwemmen? Als je een baby in het water legt zal ik het niet overleven tenzij ie drijft door z'n luier vol lucht
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klopt. Jonge baby's kunnen zwemmen van nature zwemmen. Het wordt er alleen enigszins uitgewerkt doordat ze het nooit toepassen, waardoor ze het op gegeven moment opnieuw moeten leren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wth? Sinds wanneer! o.O Nee even serieus, ik heb nog nooit een baby zien zwemmen. Wel een kleuter van 3 jaar die zwemdiploma C kreeg en op het nieuws kwam omdat dat speciaal was. Maar zover ik weet kunnen babies niet zwemmen.. :S
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan heb je bij deze iets nieuws geleerd.
Rieneke1
15 jaar geleden
voor zover ik weet kunnen baby's niet daadwerkelijk zwemmen.
wel beschikken ze over een reflex om niet te ademen onder water.
Ivana
15 jaar geleden
Precies. Baby's maken zwembewegingen in het water. een overblijfsel van het ronddobberen in de baarmoeder. Echter, ze houden het hoofd niet boven water en het reflex om niet te ademen onder water is natuurlijk geen 3 minuten vol te houden, dus zullen baby's verdrinken. Je kunt dit dus geen zwemmen noemen.
itsme
15 jaar geleden
@ivana: ik doel meer op de reflexmatige bewegingen en handelingen, niet op het echt kunnen zwemmen of lopen. zo kunnen babies inderdaad niet lopen, maar het is wel een door de natuur ingegeven manier van voortbewegen die zichtbaar is als 'loopreflex'.
De vraag ging uit van de veronderstelling dat de mens van nature niet kan zwemmen. En dat bestrijd ik middels het aanhalen van deze reflexen.
Ze kunnen het al of ze kunnen het niet, zwemles is niet de vraag... Maar alle dieren kunnen zwemmen, allemaal, gooi ze maar in het water, de een komt er meteen uit en de ander doet er wat langer over... Maar ik ben ervan overtuigd dat alle landdieren eruit komen, de meeste vogels ook wel, maar insecten wellicht niet... Een dier dat niet uit het water kan komen is te kwetsbaar om te overleven in deze waterwereld...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, dieren kunnen geen zwemles krijgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee.

Dieren moeten het met hun instinct geleerd hebben.

ze hebben geen hersens als ons dus kunnen het niet leren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn papegaaien gaan iedere week onder de douche of in bad, maar kunnen echt niet zwemmen.

Afgelopen zomer viel er een van de steen af die in het water stond maar kon helemaal niets doen hoor. Alleen een beetje spartelen.
Ik bleef erbij en zag het gebeuren en weer op de steen gezet. Dus zwemles of niet, verdrinken is dan het enige wat ze dan doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Rieneke1
15 jaar geleden
klopt lora, op het vogelasiel krijg ik plenty half verzopen vogels binnen die net op tijd uit het water zijn gehaald.
Nee hoor. Denk eens aan een worm, hoewel ze ook wel regenworm heten kunnen ze niet zwemmen en verdrinken.
Zwemles denk ik niet dat helpt. Het brein is te klein om ze iets te leren en zonder pootjes lijkt het me erg lastig je kop boven water te houden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee dat is niet mogelijk
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn ouders hadden vroeger een bokser (hond), die kon het echt niet.
We hebben wel veel geoefend maar ze liet zich gewoon naar de bodem zakken, zette zich dan hard af nam een hap lucht, en liet zich weer naar de bodem zakken. Ze maakte ook geen zwem bewegingen als we haar ondersteunden met de armen onder de romp.
We hebben het geprobeerd, maar nee zelfs niet alle honden kunnen zwemmen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sommige honden kunnen maar moeilijk zwemmen omdat hun vacht te veel vocht opneemt en daardoor de hond zwaarder wordt en bijna zinkt! Maar als je die honden zou knippen of scheren, denk ik dat alle honden kunnen zwemmen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ow.. was er niet met m'n gedachten bij. Was in de veronderstelling dat het om honden ging. Excuse moi.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding