Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

HELP, is mijn kat in levensgevaar?

Mijn kat heeft net een amoxicilline capsule (500mg) opgegeten van de grond, het was voor mijn blaasontsteking en er was 1 capsule dus op de grond gevallen en hij heeft hem snel opgegeten. Het is een jonge / best wel kleine kat en ik weet niet of dit schadelijk is en of ik nu iets moet doen? Wie kan me hierbij helpen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (5)

Mag je wel heel snel naar de dierenarts gaan met dit soort medicatie, het is voor grote mensen, en niet voor een klein lichaampje van een kat! Naar de dierenarts ermee!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij moet onmiddellijk naar een dierenkliniek en de maag laten leegpompen. Die dosis is veel te hoog voor dat poesje.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of het schadelijk is weet ik niet, maar je hebt het over een behoorlijk zwaar antibioticum en een kleine kat. Ik zou geen tijd verspillen en direct de dienstdoende dierenarts bellen voor advies. Misschien werkt het bij katten wel net als bij mensen, en kan er actieve kool gegeven worden om de stof te neutraliseren, of kan er iets anders gedaan worden om de eventuele toxische werking te neutraliseren. Ik zou zo snel mogelijk bellen, want hoe eerder je advies hebt, hoe minder de tablet is opgelost op het moment dat jij of de dierenarts de juiste acties onderneemt.

Toegevoegd na 11 minuten:
Bij mensen is één van de meest voorkomende bijwerkingen trouwens misselijkheid en diarree, dus 't zou zo maar kunnen dat je kat zelf het grootste deel al uitbraakt. Maar wel bellen hoor.

Ook weer bij mensen, is de meest schadelijke bijwerking een verstoring van de nierfunctie. Ik zou m'n kat in elk geval veel te drinken geven, want het spul gaat vooral via de urine weer je lichaam uit (bij ons dan, zal toch bij katten ook zo zijn) dus het zijn vooral de nieren die het werk moeten doen. Een symptoom van overdosering, vooral bij nierfunctiestoornissen, zijn convulsies. Houd dat dus in elk geval in de gaten bij je kat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom vraag je hier om hulp...
je moet je dierenarts bellen en wel NU!!!!

en direct gaan, niet afwachten op alle antwoorden op goeievraag....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de hoeveelheid die je kat heeft binnengekregen is niet heel hoog, maar bel voor de zekerheid toch even je dierenarts.l
hou je kat goed in de gaten op bijverschijnselen, zie de bron.
(Lees meer...)
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je had ik al gedaan maar wou nog even zeggen dat het een waardelvol antwoord is. vaak is er bij medicatie die niet voor dieren zijn genoeg redenen om met spoed hulp in te schakelen, maar nog geen reden om in alle gevallen paniek te gaan zaaien en (in dit geval) de vraagsteller de angst op het lijf te jagen. prettig zo'n heldere kijk op de zaken naar de bovenstaande paniek (en horror?) toestanden.
Rieneke1
12 jaar geleden
bedankt! paniek zaaien kan idd altijd nog; eerst even opzoeken is het devies :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
soms kan het zo simpel zijn he... :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Ook voor Fenprocoumon/Marcoumar moet je ontzetten uitkijken dat je huisdier dit niet op eet want dit is puur vergif en je moet direct met je huisdier naar de dierenarts die hem d.m.v. een spuit laat braken. Dit was even off topic,maar wel belangrijk.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: