Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan mijn half langharige kat, die nu vlooivrij is, door (inmiddels) genezende wondjes, plukjes haar verliezen (zie uitleg)?

Mijn kat had een poosje geleden last van vlooien, ze had op haar hoofd, nek, schouders, rug en staart er last van. Ik heb druppels voor gehaald. Maar nu valt het mij op dat ze best wel veel haar verliest, meer als toen ze geen last had vlooitjes. Soms zijn het best wel grote plukken. Kan het zo zijn dat door genezing van deze wondjes ze haar haar verliest op deze manier? Ze had zelfs ergens een kaal plekje op haar lijf, maar geen wondje te zien. Ze is ook niet allergisch, ze eet goed, drinkt goed, gaat gewoon naar buiten en haar halsbandje heb ik al losser gedaan. Kan het ook misschien komen doordat ze alleen brokjes krijgt en af en toe nat voer? Doordat ze dat minder vaak krijgt, gaat ze toch niet haar haar verliezen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
949

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zowieso zal de kat bij het krabben af ten toe plukjes haar uitkrabben. Onze kat heeft dat ook wel.

Bij het genezen van de wond lijkt het er bij onze kat op dat het laatste randje huid los laat als de wond dicht is, herbij komt ook een klein sliertje huid met haren vrij. Dat zijn soms kleine plukjes (1*1 mm) soms sliertjes (1*15mm) waar nog haartjes op zitten.

Hij vind niets fijner als iemand die voorzichtig deze korstjes los masseert. Voordeel: Hij krabt zelf minder waardoor de wonden beter genezen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Onze kat verliest momenteel ook plukjes haar. Zij lijkt met stress te reageren op de vrieskou en sneeuw. Dikke staart, wil niet naar buiten etc. Zou, buiten de wondjes die jouw kat heeft, het een reactie zijn? Leuk te horen dat het masseren zou helpen hoewel niet iedere kat dat toestaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij katten die door vlooien geteisterd worden, of er allergisch voor zijn, zie je veel kleine roofjes.
als de korstjes hiervan loslaten, kunnen er wat haren meekomen, maar geen grote plukken.
daarnaast zie je ook een kaal plekje zeg je.
als de kat buiten de normale rui veel haar verliest, en bovendien een kale plek heeft, dan kan dat vele oorzaken hebben.
het is verstandig om er allereerst een dierenarts naar te laten kijken.
verder weerspiegelt de vacht van een kat zijn gezondheid en geestelijk welbevinden.
stress is een bekende veroorzaker van haaruitval, dus neem dit eens onder de loep.
verder is uiteraard het voer wat je geeft van belang.
voer moet van hoge kwaliteit zijn: supermarktvoer voldoet hier niet aan .
zo geef ik natvoer van almo nature: vlees 75%, bouillon 24%, rijst 1%.
brokjes van iams, met een vleesgehalte groter dan 30%
daar heeft je kat iets aan.
tot slot kan je wat zalmolie toevoegen aan het voer.

doe het bandje trouwens niet te los.
het moet zo strak zitten dat je er netaan twee vingers onder kan stoppen.
er gebeuren al veel te veel ongelukken met die ondingen.
(Lees meer...)
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb die almo nature van rieneke eens opgezocht, en deze smaaktest wil ik jullie niet onthouden:
http://kattenvoeders.noorseboskatten.net/?tag=almo-nature
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom is kattenvoer uit de supermarkt niet goed?
Ik heb altijd allerlei smaken, hij heeft duidelijk zijn voorkeuren.
Bij Whiskas senior zie je ook echt de stukjes vis zitten.
Daarbij heb ik ook altijd kleine blikjes, sorry weet even geen naam, maar daar zit ook spinazie in.
Droogvoer mag hij altijd kiezen uit meerdere kleine schaaltjes, heel grappig om te zien, want hij gaat wel overal eerst snuffelen.
Uiteraard ga ik hier ook eens bovenstaand merk tussen zetten om te kijken wat meneer zijn reactie is.
Hij is super gezond, zijn vacht glanst aan alle kanten en hij krijgt vaak nooit genoeg van spelen.
Rieneke1
12 jaar geleden
grappig die smaaktest! :) z11, katten zijn vleeseters, daarom kies ik graag voor voer met een hoog vleesgehalte.
verder zie ik niet graag veel granen in het voer, oa ivm vorming blaasgruis.
ook vind ik het wel fijn als ze minder ontlasting produceren (minder vulmiddelen), en als die ontlastting ook nog eens minder stinkt. veel katten doen het prima op supermarktvoer hoor, maar bij problemen met bijvoorbeeld de huid of vacht kan het geen kwaad eens kritisch te kijken naar wat je de kat voorzet.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding