Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Vraag aan de katten- en hondenbezitters: hoe vaak laten jullie je dier enten, en waarom juist met die frequentie?

ik dacht; nog een entvraagje kan er wel bij ;p

zelf geef ik alleen de kittenentingen.

wat kattenziekte betreft vermoed ik dat deze enting een levenslange dekking geeft.

niesziekte vergelijk ik met de griepprik; nergens voor nodig als je goed gezond bent.
bovendien heb ik een drager rondlopen, dus de nies flakkert hier af en toe op, steeds met licht verloop.

ben benieuwd naar jullie meningen.

Rieneke1
15 jaar geleden
940

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (7)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar niet over nadenk. Ik krijg elk jaar een oproep voor de katten. En dan krijgen ze 2 prikken, één voor niesziekte en één voor kattenziekte.
Ik ga er maar van uit dat het nodig is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Rieneke1
15 jaar geleden
volgens de bijsluiter van het vaccin tegen kattenziekte, hoeft het maar eens in de drie jaar.
die centen zou je in ieder geval in je zak kunnen houden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
jee dat wist ik niet, ik zal me er eens even in verdiepen.
De katten zijn volgens mij nog nooit geënt (zijn de katten van mijn vriend). M'n hondjes werden als puppy geënt netjes volgens de regels. Om de paar weken. Zo nu en dan een wormkuurtje. Andere of nieuwe prikjes volgens de datum van het paspoortje.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb mijn hond wel alle puppenentingen gegeven, maar ontwormen en ontvlooien doe ik alleen als ik denk dat het nodig is. Tot nu toe hebben zowel mijn katten als hond geen vlooien of wormen. Ontwormen werkt ook alleen als de hond of kat op dat moment wormen heeft. Het werkt niet preventief.
De poezen krijgen inderdaad ook jaarlijks een oproep van de dierenarts voor een enting. Eerlijk gezegd weet ik niet eens waarvoor het is (volgens mij niesziekte). Ik ga met hen wel elk jaar. Eigenlijk is dat volgens mij ook niet echt nodig, want mijn poezen wonen boven sinds ik een hond heb.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik laat mijn katten ieder voorjaar inenten. De dierenarts doet dan meteen een kort onderzoek en van de dikste worden de nagels geknipt.
Hoewel misschien niet echt noodzakelijk (al wil de dierenarts nog vaker inenten) geeft dit me een veilig gevoel. je kunt zelf soms iets over het hoofd zien en katten kunnen nou eenmaal niet praten.
Soms kan niesziekte fataal aflopen en die ellende wil je niet meemaken (een kat die haast stikt en op zijn tong bijt).
Gelukkig heb ik tamelijk gezonde katten en dan is de kans daarop niet groot, maar ik neem het risico niet.
De jongste loopt altijd buiten en dan loop je weer andere risico's, het blijft een afweging en je kan niets uitsluiten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
reactie op de foto: prachtige kat!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dankje, het is 'Joesjka' vorig jaar met 4 mnd. bij me gebracht door twee tieners die hem in de garage probeerden groot te brengen. Ze is een echte jager geworden.
Wij geven onze hond ieder jaar de nodige entingen. Waarom we hebben voor haar gekozen dus moeten we ook goed voor haar zorgen dus ook met de nodige medische zorg en daar horen de entingen bij, vinden wij.
Nu niet degene die hun kat of hond niet ieder jaar laten enten meteen dit opnemen als dat wij zouden vinden dat ze niet goed hun huisdier zorgen, want dat is dus niet zo! Wij vinden dat we het op deze manier moeten doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jaarlijks. Onze poes verblijft wel eens in een kattenpension, en dan is dat (met goede reden!) verplicht. Ik wil graag dat mijn poes goed beschermd is als ze met andere katten in aanraking komt. Doordat ze zelf ingeënt is én doordat de andere katten dat ook zijn.

Begrijp ik overigens goed uit je vraag dat je meerdere katten hebt, waarvan één drager is van niesziekte, en dat je dat een goede reden vindt om je katten *niet* te laten enten? Kun je je gedachtengang daarbij uitleggen? Ik begrijp dit namelijk oprecht niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh, en wat ik ook niet begrijp: je baseert een beslissing over de gezondheid van je katten op een vermoeden dat de enting tegen kattenziekte levenslange dekking geeft? Waarom dat niet uitzoeken en het zeker weten? Het is nogal een gok. Zoiets als je kind de laatste dktp laten overslaan op basis van een vermoeden dat die niet nodig is, maar zonder dat echt te weten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Rieneke1
15 jaar geleden
suzy, allereerst; de pensions vragen een jaarlijkse enting tegen kattenziekte, terwijl de producent van het vaccin in de bijsluiter 1 enting per 3 jaar aanbeveelt. niesziekte doe ik niet, omdat naar mijn idee dat te vergelijken is met een griepprik.
met gezonde katten zie ik daar de noodzaak niet zo van in.
wat betreft die drager, die brengt regelmatig het betreffende virus in de groep, dus daar hebben ze in ieder geval weerstand tegen.
alles verloopt ook steeds heel licht. het vermoeden wat betreft kattenziekte: in de vs zijn daar op 2 universiteiten langlopende onderzoeken gaande.
de laatste stand van zaken is dat de onderzochte dieren 8 jaar na de laatste enting nog voldoende afweerstoffen hadden. vergeet ook niet, dat enten niet zonder gevaar is bij katten.
denk aan heftige enteacties en vaccin induced sarcoma.
Wij laten de kat elk jaar inenten tegen de niesziekte. Dit omdat hij anders niet naar het 'kattenhotel' mag. Daarnaast hebben wij in de buurt veel katten rondlopen, dus wil je het risico niet lopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding