Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe leer ik mijn kat af om de zetels kapot te krabben? en hoe kan ik haar afleren dat ze 'zuigt' op witte wolachtige stoffen?

het probleem is dat ze het krabben doet wanneer ik er niet bij ben, dus kan ik haar ook niet op dat moment straffen.

Wat het zuigen betreft, ze is opgevoed geweest door een vriendin van mijn mij omdat ze door de moeder verstoten is geweest. maar ze doet het constant en mijn badjas is constant nat. ik heb al een plantenspuit geprobeerd, maar na enkele dagen was ze dat al zo gewoon dat ze er niet meer naar omkijkt.

Toegevoegd na 20 uur:
ik heb reeds een krabpaal en die gebruikt ze wanneer ik thuis ben... maar wanneer ik er niet ben gaan mijn meubels eraan. het kattenkruid heb ik ook al geprobeerd in speeltjes maar ze kijkt er niet naar om.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je een krabpaal oid?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet een kat niet straffen met de plantenspuit,dat begrijpt een kat niet,dat is alleen maar zielig.
Ik heb zelf een kat en die heeft toen hij nog een kitten was wel eens wat kapotgekrabt en toen zette wij hem telkens meteen bij z'n krabpaal,is vanzelf goedgekomen.
Soms moet je een kat iets aan of afleren en ze natspuiten helpt daar echt niet bij.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Om te voorkomen dat je kat de stoel(en) kapot krabt, kun je het beste een krabpaal aanschaffen. Zo'n paal kun je in iedere dierenwinkel vinden. Als je geen krabpaal in huis wilt (het zijn nou eenmaal lelijke dingen) kun je ook één stoel aanwijzen waar de kat wél aan mag komen met de nagels. Zo heb ik een oude stoel in de kamer staan waar mijn kat heerlijk aan mag hangen met de nagels. De rest van het meubilair laat ze keurig met rust.

Wat betreft het zuigen op die wolachtige stoffen: het gedrag niet afstraffen met een plantenspuit, maar de kat iets geven waar 'ie wél aan mag komen. Dus een klein knuffelbeestje of een lapje stof.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ En om ervoor te zorgen dat je kat de krabpaal en het lapje of knuffeltje gebruikt,er wat valeriaandruppels op doen of inwrijven met een zakje kattenkruid die je ook in de dierenwinkel kunt kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie aanvulling Maria.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben ook een oude (eetkamer)stoel waar onze kat zich op mag uitleven!^^
En alle anderen laat hij echt met rust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb een krabpaal die ze ook gebruikt, wat het kattenkruid betreft, ze kijkt er niet eens naar om. toch bedankt voor je tip
Ik zag laatst de tip om de plekken waar hij krabbelt te beplakken met dubbelzijdig plakband.
Ze zouden niet van het plakkerige houden... En uitwijken naar de krabpaal.
Ik weet niet of het werkt. Maar is het proberen waard
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Goeie tip van dat plakband,dat helpt ook vaak.
Ik heb 2 jaar geleden een grote krabpaal gekocht, tot aan het plafond. De kleine krabpaal keken mijn katten niet naar om, en de hele bank werd vernield.

Dus dat is mijn advies, koop een grote paal.
Ik heb deze:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/krabpaal_krabmeubels/telescoop/olympus/274516
Ze zijn vaak in verschillende kleuren te krijgen.

Daarnaast kun je bij de dierenwinkel "cat away" kopen. Het stinkt als de pest maar de kat haat het meer dan jij. Spuit dat op een ouwe handdoek en hang die over de stoelen (i.v.m. vlekken niet op de stoel zelf spuiten).

Spuit dan je krabpaal in met "Kat nip" en het meubilair is niet interessant meer.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Sinds ik op een aantal plaatsen in het huis verschillende soorten krabpalen heb waaronder één van vloer tot plafond zijn mijn meubels veilig. De krabpalen heb ik in het begin ingespoten met kattenkruid spray.
En voor het sabbelen heb ik bij de dierenwinkel een knuffelbeestje gekocht waar kattenkruid in kan. Mijn katje speelt er niet veel mee maar als ze ergens anders op sabbelt geef ik haar dat ding en dan gaat ze daar op sabbelen.

Toegevoegd na 1 dag:
Niet alle katten vinden kattenkruid aantrekkelijk. Je kan natuurlijk in dat knuffelspeeltje ook snoepjes of brokjes doen, misschien dat jouw kat dat wel interessant vind.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding