Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Een hond en kat die echt nog niet samen kunnen wat kan ik hier aan doen ??

Al een aatal weken een hond aan het gezin toegevoegd, 3a4 jaar oud en ook nog steeds een kat, Maar dit werkt nog niet helemaal kat blaast bromt enz enz....

klein voorbeeld:­ kat komt zelfs schuilhoekjes niet uit als hond in een andere kamer is..­ Hond snuffelt eigenlijk overal en heeft totaal geen angst.

beiden zijn vrouwtjes,

TIPSS ???

alle mogelijke ideen/­tips/­opossingen zijn welkom

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (7)

Mijn ervaring is dat op den duur de kat went aan dat de hond in huis woont. Geef het de tijd het komt vanzelf goed. Geef hun beiden evenveel aandacht en forceer niets, natuur gaat zijn eigen gangetje wel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, En zorg dat de kat genoeg "veilige plekjes" heeft. Bv een mandje op het aanrecht of op de koelkast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mandje op het aanrecht, lijkt me niet zo hygienisch. Maar een kat zit graag hoog en kijkt dan van een afstandje. Ze vinden zelf hun veilige plekje om die vreemde indringer de hond te aanschouwen. Als ze er aan gewend is, kan het best zijn dat de kat de baas is. Want dat laat ze wel gauw merken. Maar als dat onderling bepaald is, dan is de rust weer gekeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben een erg lang aanrecht....helemaal op het uiteinde. Toen ik klein was (druk huis, honden en kinderen) zochten onze katten hun heil op de keukenkastjes. Heel hoog en voor de rest onbereikbaar.
Het komt niet altijd vanzelf goed.
Op National Geographic zijn veel uitzendingen over het gedrag van baasjes, en hoe de dieren daarop reageren.
*The Dog Whisperer* Ceasar Millan. Hij heeft er ook een boek over geschreven, maar zien is beter.
Hellaas slechts zelden met kat en hond, maar het probleem is bij meerdere honden vaak hetzelfde.
Je moet echt iets doen voor het escaleert. Maat ik kan je niet met tekst uitleggen wat je moet doen.
Het is gedrag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt ze vermoedelijk spontaan bij elkaar gezet?
de kat zal zich een hoedje zijn geschrokken.
ik begrijp uit jouw vraag dat de hond een lakoniek exemplaar is die de kat niet opjaagt?
toch zou ik ze even gescheiden houden, om de boel tot rust te laten komen.
wissel wel veel geurtjes uit, wrijf beide dieren beurtelings met hetzelfde lapje.
als je kat weer wat relaxt oogt, kan je de deur openzetten.
ik lees dat de kat schuilplekjes heeft, maar zijn het er genoeg, zitten er ook hoge plekjes bij, en zijn ze comfortabel?
rustig aan, en succes!
(Lees meer...)
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wie zit er nu te wachten op een huisgenoot zonder aankondiging en kennismaking?
hoop dat het hier anders is gegaan maar betwijfel het een beetje. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze konden wel aan elkaars geur wennen door ze een dag of 2 apart te houden en af te wisselen in de ruimtes waar ze zitten.
Dan kennen ze elkaar al aan de geur.
aldoende leert men:)
Niets aan de hand komt vanzelf goed t kan een paar weken duren maar op den duur gaat t goed gewoon vanzelf ik heb t al verschillende keren meegemaakt succes
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hond die kalm en onderdanig blijft in aanwezigheid van een kat en zich er eigenlijk niets van aantrekt, is ideaal.

De komst van de hond is voor de kat een heel moeilijke situatie. In de ogen van de kat moet zij het hele territorium bewaken en heeft daarbij geen hulp. De kat voelt namelijk niet de assistentie van een roedel, wat een hond wel heeft. Een hond heeft het in deze dus veel makkelijker.

Voorkom agressie onderling. Als de hond zo neutraal blijft, zal het blazen van de kat ophouden.
Zoals jij het beschrijft, heeft het alleen wat tijd nodig. Ga beide beesten niet geforceerd met elkaar kennis laten maken, dat maakt de kat alleen maar angstiger. Je kunt wel, als je voer neerzet voor de hond, op een hoge plaats iets lekkers aan de kat geven, zodat de aanwezigheid van de hond met iets lekkers in verbinding wordt gebracht.

Hou vooral de hond in de gaten en leidt zijn aandacht af zo gauw de kat aanstalten maakt wat dichter in de omgeving te komen. Je voorkomt zo dat de hond de kat gaat focussen (dringend aankijken), want dat maakt een kat heel onrustig. De kat zal af en toe van een afstand naar de hond willen kijken zonder daarbij bedreigd te worden. Dan neemt de agressie langzaam af.
Geduld en kalmte kan alles in goede banen leiden.
(Lees meer...)
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
super antwoord! kattentaal v.s hondentaal is ook iets war verwarring kan veroorzaken bedenk ik me net.
een blije hond kwispelt, een een boze kat .... juist ja! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoiets had ik ook willen antwoorden.+
Hetzelfde gehad met 2 poezen. De hond kwam erbij en de ene negeerde hem straal en de andere brommen, blazen, maar na een lange tijd werd de hond gedoogd, maar nog steeds als de (toen brommende)kat op een stoel ligt en de hond er gewoon langs loopt, krijgt de hond een lel voor zijn kop. De hond kijkt dan naar mij met zoiets als : nou jah, ik dee niks! De hond doet ook niets naar de poezen toe, hij was ze gewend voordat ik de hond kreeg, dat scheelt misschien.
Ivana
12 jaar geleden
Mijn kat zit op de halkast te wachten tot de hond thuiskomt van de wandeling. Dan slaat ze haar pootjes om de hondennek en laat zich naar binnen 'wiebelen'. Zo kan het natuurkijk ook.;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, geweldig zeg!!! (ik heb je ZOOOOO gemist, ik laat je nóóóóit meer los?) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Misschien dat je kan trainen met de clickermethode? Dat zou voor de kat ook misschien nog wel werken, met bijvoorbeeld vis:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/78795-de-clickermethode-hondentraining-en-clickertraining.html
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Wil je even uitleggen wat je dan in dit verband wilt trainen.
Ik ben zeer benieuwd wat je wilt bereiken.
Volgens mij moet de kat alleen de tijd krijgen om te ontdekken dat er geen kwaad schuilt in de aanwezigheid van deze hond en dat zijn lichaamstaal verschilt van kattentaal. Dat heeft tijd en oplettendheid van de baas nodig en rust en vertrouwen.
Voorlopig zit er niks anders op dan ze apart te houden, steehondends proberen om ze kennis met elkaar te laten maken, het zal beetje bij beetje wel lukken, moet je wel tijd insteken en mee bezig zijn, natuurlijk. Je kan ook een hondenfluisteraar contakteren om je raad te vragen ivm het dulden van de hond en kat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding