Hoe kunnen we terugkerend sproeigedrag bij kat op een nieuw adres voorkomen? (zie omschr.)
Ik heb na jaren twijfeling de keuze gemaakt om voor een van mijn 3 katten (m, gecastreerd) een ander huisje te zoeken omdat hij sproeide in huis. Hij kon niet goed met de andere 2 katten overweg en sproeide daarom. Nu zit hij sinds woensdag bij andere mensen die het aan hebben gedurfd. Hij moet nog wel wennen maar doet het ook wel goed al is hij nog niet op zn gemak.Hij laat ook merken dat hij heel graag naar buiten wil (dat kan natuurlijk nog niet want hij moet eerst een paar weken binnen blijven). Nu heeft hij, wat ik eigenlijk niet gehoopt had, daar ook al 2 x gesproeid. Er zijn daar geen andere katten dus dat kan het niet zijn. Hij mag nog niet naar buiten wat hij wel heel graag wil. En de nieuwe eigenaresse zei dat het beide keren was als ze niet thuis waren. Waarschijnlijk voelt hij zich dan alleen. Ze willen het nog wel even aankijken maar het moet niet uit de hand lopen. Kan dit aanpassingsproblematiek zijn? Het feit dat hij nog niet naar buiten kan? Nog moet wennen? Wat kunnen ze doen om het te voorkomen? En vooral, denken jullie dat dit tijdelijk is of zal het een gewoonte voor hem geworden zijn en zal hij hij het blijven doen? Naar mijn idee heb ik hem uit de stressvolle situatie gehaald en moet het sproeien dan ook ophouden.Al heeft hij nu nog aanpassingsstress natuurlijk. Hoezeer ik hem mis,het is voor iedereen beter als hij daar kan blijven,vooral voor de kat(ten). Verder plast en poept hij op de bak en eet normaal.
Wie kan ons helpen? Wat kan de kat helpen?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.