Mijn kat vraagt meer aandacht dan ik hem kan geven. Wat kan ik doen?
Gaat om een gecastreerde kater van bijna 7. Ik woon alleen, en er is één andere kat in huis, waar hij het goed mee kan vinden.
Kat is een echte knuffelkat. Veel op schoot, op bed, en om je heen lopen om aandacht. Heerlijk dus voor iemand die alleen woont. Het lijkt alleen alsof hij meer aandacht nodig heeft dan ik hem kan geven: hij blijft ook na een half uurtje intensief spelen steeds om me heen lopen, en vraagt dan om iets waarvan ik niet weet wat het is. Ik bied mijn schoot aan: dat wil hij niet. Ik pak een speeltje: dat hoeft niet meer. Ik aai en knuffel, maar dat is niet genoeg. Het voelt alsof ik altijd tekort schiet ten opzichte van m'n kat. Het enige moment waarop hij écht tevreden is, is wanneer ik op bed lig. Maar daar lig ik geen hele dagen.
Ik ben veel thuis: doe veel werk en studie vanuit huis, en werk twee dagen buitenshuis, en nog niet eens hele dagen. Er zijn genoeg speel- en verstopplekjes in huis, en ze hebben behoorlijk wat hoge verstop- en klimplekjes ook. Ik speel veel met ze, en koop regelmatig nieuwe speeltjes. Ze kunnen naar buiten, hebben in huis de ruimte, en de bakken weten ze prima te vinden. Toch vraagt m'n ene kat regelmatig urenlang iets van mij wat ik hem blijkbaar niet kan geven. Hij krabt veel aan behang en meubilair, en soms sproeit en plast hij op de gekste plekken, meestal als ik nét even iets doe waarbij ik hem éven geen aandacht kan geven. Medisch is er niets aan de hand. Hij zit dus niet lekker in z'n vel. Wat kan ik doen?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.