Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een manier om mijn poes (8 maand) af te leren in de gootsteen te plassen?

Mijn poes Sam plast sinds een paar weken ook in de gootsteen en als er iets in de gootsteen ligt, plast ze gewoon op de kattenbak. Hoe leer ik haar af in de gootsteen te plassen? De kattenbak wordt elke dag schoon gemaakt, ik heb ook gekeken of ze symptomen van blaasontsteking heeft of blaasgruis, maar ze maakt absoluut geen zieke indruk, dus dat vermoeden vervalt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

katten met blaasontsteking maken zelden een zieke indruk, en ook doen ze niet altijd kleine plasjes.
even verse urine inleveren bij de dierenarts dus.
hier kan je mooi gebruik maken van het feit dat ze in de gootsteen plast.
eerst de gootsteen goed uitboenen met heet water, stop op de afvoer, en als het goed is heb je snel een plasje.
verder doet ze dit pas een paar weken, en zou het ook snel weer af te leren moeten zijn.
het simpelst lijkt mij een laag water in de gootsteen te laten staan.
bied haar wel een alternatief, in de vorm van een tweede bak, op afstand van de eerste, en niet in de buurt van eten en drinken.
veel katten poepen graag in een andere bak dan die waarin ze plassen.
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Af en toe de kraan aanzetten.
13 jaar geleden
Rond de plek waar de kat niet mag komen moet je even wat verlopen koffieprut strooien. (Niet een te grote plek!) Als de poes daarna de poten af gaat likken proeft het de koffieprut, herinnert zich waar dat was, en komt daar niet meer want het is ronduit goor.
Dat is mijn advies om katten/poezen ergens vandaan te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze kat deed dat ook, een klein beetje peper in de gootsteen doen, en hij laat het wel.
13 jaar geleden
Maak je misschien de gootsteen schoon met bleekwater of bleekhoudend schoonmaakmiddel? Dit blijkt erg aantrekkelijke geur te zijn voor katten! Ze plassen dan graag op die plaats. Misschien een tip om de kattenbak met verdund bleekwater schoon te maken zodat deze plaats aantrekkelijker wordt? Ik plak een link in de bron waar het ook nog eens uitgelegd staat.

Ik wens je succes om Sam weer op de bak te krijgen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing