Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar is enveloppenlijm van gemaakt? De likvariant.

En is het schadelijk voor katten? Die vinden het erg lekker!

Toegevoegd na 2 uur:
Het betreft hier overigens een envelop van het CJIB, met zo'n paars randje en acceptgiro erin. Het zal wel per merk en type kunnen verschillen namelijk!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Hier een stukje uit het Wikipedia:

Voordat synthetische lijmsoorten ontdekt waren, werd Arabische gom gebruikt als lijm, bijvoorbeeld voor postzegels. Ook de plakrand op enveloppen bestaat veelal uit Arabische gom.

Arabische gom bestaat voornamelijk uit polysachariden met een paar uitlopers van glycoproteïnen. De polysacharide is grotendeels opgebouwd uit de monosachariden arabinose, galactose en rhamnose. Doordat de proteïnedelen in tegenstelling tot wat gebruikelijk is hydrofoob zijn en het sacharide hydrofiel kan Arabische gom werken als emulgator. De gom is in principe eetbaar, hoewel hij verontreinigd kan zijn met micro-organismen. De Acacia senegal, met name uit de Soedanese regio's Kordofan en Darfur leveren de lichtst gekleurde en daarom meest gewilde varianten van de Arabische gom.

Toegevoegd na 3 minuten:
Nog een stukje:

Een envelop kan meestal worden dichtgeplakt doordat er een plakrand met gom is aangebracht op de sluitflap. Door bevochtiging met speeksel of water wordt de gom weer plakkend. Ook zijn er enveloppen die met een hechtstrip dichtgeplakt kunnen worden. Dit is gebruiksvriendelijker, maar levert wel extra afval op in de vorm van een kunststof beschermstripje.

Dit komt van de volgende pagina:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Envelop_(briefomslag)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
burgos
12 jaar geleden
En wat is het nu eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lol, na dit antwoord heb ik 5 extra vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ hoor en na nog een keer goed lezen:
suikers en eiwitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahah sorry maar voor de gene die de benamingen wel snappen is het een duidelijk antwoord hoop ik!:P Ik stel voor dat je die 5 extra vragen gewoon in op de home pagina van deze site stelt?:P

Andere antwoorden (2)

Deze lijm wordt gemaakt van botten van koeien enz,
logisch dat je kat dat lekker vind.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
volgens mij mag dat niet meer sinds de gekke koeien ziekte burgos.
sinds de gekke koeien ziekte mogen er geen botten meer verwerkt worden tot lijm om aan te likken.
er zal nu een synthetische variant worden gebruikt.
ik heb hier de poef op de som genomen, en allevijf mijn katten een envelop voorgehouden, half gelikt, half nog droog.
niet 1 van m'n katten vond het interessant, een paar gaapten er zelfs bij.
het betreft hier dus een persoonlijke eigenaardigheid van jouw katten, en heeft niet veel met de lijm te maken.
andere katten worden weer wild van wattenstaafjes bijvoorbeeld.
het blijven aparte beesten :)
(Lees meer...)
Rieneke1
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
ja ik begin er aardigheid in te krijgen, testbureau rieneke :)
een paar dagen terug was hier een vraag waarom katten zo kicken op wattenstaafjes, en toen heb ik hier wattenstaafjes rondgestrooid.
ze waren trouwens not amused :)
Rieneke1
12 jaar geleden
hahaahaa ik zie het, wat een aparte portretten heb jij rondlopen! :))

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding