Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom vangt een hond geen muizen en een kat wel?

Er zit een muisje in mijn kamer, kijk al de hele ochtend met plezier naar mijn (kleine) hond, die op zijn manier achter de muis aanzit. Maar enige kans om hem te pakken is er zo te zien niet. Waarom lukt het een hond niet om een muis te vangen? Of is het alleen een beetje spelen wat mijn hond doet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De kat
Al vele honderdan, zoniet duizenden jaren, leven katten en honden al samen met de mens. En vooral de kat is bekend als kattenvanger. Alle katten beschikken als ze geboren worden over het jachtinstinkt om op muizen te jagen. Echter als ze niet in een omgeving opgroeien waar muizen zijn dan leren ze dit af. Katten zijn trouwens te trainen in het jagen op muizen. Katers zijn trouwens even goed jagers als poezen. Dit in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt. Het is wel goed om te realiseren dat katten in onze maatschappij dusdanig goed gevoerd worden dat meestal de muis niet verorberd wordt. Hierdoor wordt de muis vaak niet direct gedood maar als speelobject gebruikt dat vaak ook nog bij de baas wordt aangeboden. De kat zet trouwens sporen uit in huis en in de tuin waar muizen door afgeschrikt worden. Dit maakt de kans op muizen een stuk minder.

De hond
Naast de kat is de hond ook van oudsher een jager op muizen. Sterker nog er zijn een aantal rassen die van oorsprong speciaal gefokt zijn om te jaen op ratten, zoals Jack Russells en Beagles. Deze rassen zijn ook zeer geschikt om op muizen te jagen. Maar ook andere vooral jachthonden verjagen muizen. Ook de hond zet trouwens sporen uit in huis en in de tuin waar muizen door afgeschrikt worden. Dit maakt de kans op muizen een stuk minder.

Zoals hierboven vermeld staat, zijn er honden die op muizen jagen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ik denk dat het spelen is. die van ons(grote hond) zou dat ook doen. die gaat eraan likken en zo maar ik ken ook kleine hondjes die hem dood zouden bijten . ik denk dat het aan ras en opvoeding ligt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing