Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn hond trekt aan de lijn, wat moet ik doen?

Telkens wanneer ik mijn hond (7 maand oud ) uitlaat, trekt hij aan de lijn. Hij sleurt mij echt mee, ik kan hem niet stoppen. Het is heel vervelend, ik zou willen dat hij gewoon mooi naast mij zou kunnen lopen zoals vele honden. Ik heb reeds geprobeerd om een korte ruk te geven aan de lijn, i.p.v. te blijven tegentrekken, maar hij doet gewoon weer voort, telkens opnieuw... Ook blaft en springt hij naar andere honden en auto's.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

begin eens om vóór je hond door de deuren te gaan.
de hond moet niet nerveus gaan zitten wachten tot ie je mag volgen, maar pas als ie rustig is laat je hem volgen.

hou je riem gewoon korter zodat ie niet voor je uit kan lopen. (niet zo kort dat je de lijn strak moet houden)

zorg dat hij niet voorbij je knie komt. doet hij dit wel geef je een kort rukje aan de riem en zeg 'nee' (of wat je wil zeggen, nooit de naam roepen, dit moet ie gaan koppelen aan iets positiefs!)
niet vaker dan 2x het bevel met je stem geven tijdens het aanleren (hij leert dan dat ie niet hoeft te luisteren, als ie weet wat de bedoeling is, geef je 1x een bevel)

als het kwartje niet valt (of hij heeft er maling aan, weet niet hoe heftig je hond reageert, en hoe ie op jou reageert) ga je stil staan. je roept je de hond bij je (dus niet jij naar de hond!) en geef gelijk een stembeloningg (brááááf!!! klink lekker enthousiast, het liefst zwaar overdreven) en daarbij meteen een brokje.
stuur hem wat bij met de riem (maar maak er geen touwtrekkerij van) en zet hem naastje. dan weer brááaf gelijk met het brokje.
vervolgens wacht je tot de hond rustig is, (dus niet springend, en/of gespannen/enthousiast naast je staat, want dan gaat ie weer trekken) en begint meer met lopen.
(geen stembeloning, die jonge honden zijn erg snel enthousiast (YES, we gaan weer!!!) en je kan opnieuw beginnen.

als je dit lukt is de kans al kleiner dat ie achter auto's aangaat, en naar andere honden blaft en springt.
dit blaffen en springen moet je wel zsm af gaan leren anders worst het geconditioneerd gedrag (hij gaat dan zoeken naar andere honden, en reageert hier zijn energie op af dmv frustratie als je het op zijn beloop laat)

(verder in reacties)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Duidelijk zijn en een woord geven aan het 'naast lopen' zodat hij weet welke order hij moet opvolgen. zeg bijvoorbeeld duidelijk "naast" of "aan de voet" terwijl je een ruk geeft aan de lijn. als hij niet luistert moet je het blijven herhalen zodat hij begrijpt dat hij echt moet luisteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerlijk advies : kijk een paar afleveringen 'Dog Whisperer'
Die gast is echt niet te geloven goed met honden en legt alles duidelijk uit in die show. Hier youtube linkje naar aflevering 1, waar je duidelijk ziet hoe je de hond naast je kan leren lopen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn vast wel hondentrainingen bij jou in de buurt.Zou dit doen jij steekt er een hoop van op en de hond vind het leuk werken met de baas en leert ook nog hoe het moet.Zo steeds meer plezier voor jullie en de hond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zelf heb ik n goede leren riem van ongv n meter gekocht. de hond naast je trekken en iedere keer als ie omhoog kijkt en naast je loop belonen met wat lekkers, na 3 a 4 wandelingen was liep hij perfect naast me en keek hij de hele tijd omhoog. zo heb ik het ook bij mijn hond gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer, dat je niet eerder bent begonnen met netjes aan de riem lopen. Het beste is om een cursus te gaan volgen, waar je veel meer tips en hulp kan krijgen. Maar je zelf wel beginnen met een aantal dingen. Geen lange riem of uitlooplijn! Zodra hij gaat trekken, stop je en pas als de riem weer ontspannen is, loop je verder. Neem de riem in je linkerhand en hou je arm ontspannen naast je lichaam. Telkens als de hond trekt stop je, desnoods loop je de andere kant op en roept volg met een blije stem, en braaf of goed zo als hij het goed doet. Je moet in ieder geval zorgen dat je hond aandacht voor jou heeft en dat je leuk en interessant bent. Oefen dit niet als er allerlei andere honden of andere prikkels in de buurt zijn want dan is hij zo afgeleid. Een hondenkoekje of zijn fav. speeltje kan ook helpen, om de aandacht bij jou te houden. Een jonge hond moet ook de tijd krijgen om even lekker te spelen en te rennen, dus geef ook daar voldoende aandacht aan.
Maar het belangrijkste is om consequent te zijn, trekken is ten alle tijden uit den boze!
Maar ik vrees dat je dit niet alleen kan oplossen en zou je echt van harte aanbevelen om naar een hondenclub te gaan, het is ontzettend leuk voor hond en baas en je zult versteld zijn hoe snel je resultaat boekt!
Veel succes
jodyenboyke
13 jaar geleden
Bij de dierenwinkel kun je een speciale riem kopen, deze zit ook om de voorpoten (dus niet om zijn bek)
De hond voelt nu druk op een andere plaats en het trekken aan de riem is over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat bij ons helpt is als hij mee moet lopen hou je een brokje vast je hand, je zegt "volg" als je dat brokje bij jou ogen houdt kijkt hij automatisch in je ogen. Loopt hij een poosje mee terwijl hij gefocust is op dat brokje beloon je hem. Als je dit lang genoeg oefent en je zegt volg loopt ie gewoon mee. Ook helpt zodra die gaat trekken stoppen en stil staan. Stopt hij met trekken dan weer doorlopen. Begint hij weer met trekken. Hetzelfde verhaal.

Tegen blaffende honden helpt de bal. Komt er een hond langs pak je de bal en hou je hem net zo vast als bij dat brokje. Je hond is dan gefocust op die bal en heeft geen aandacht voor die hond. Daarna beloon je hem door heel even met de bal te spelen. Daarna moet hij de bal weer los laten. Over een poosje zul je merken dat zodra er een hond aan komt hij automatisch naar jou kijkt omdat hij de bal verwacht.

Dit werkt bij ons altijd heel goed.
Succes ermee!
Ik hoop dat hier iets mee kan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem de eerstvolgende keren iemand mee die vooral mentaal sterker is dan jij.
Iemand die jou in de praktijk voordoet hoe jij met de hond gaat wandelen en niet andersom.

Ga bijvoorbeeld terug naar waar je die hond gekocht hebt en wees eerlijk over jouw gebrek aan honden-vaardigheden. Indien deze mensen écht een hart hebben voor honden dan gaan ze jou onmiddellijk helpen want iemand die van dieren houdt die wenst zowel het dier als het baasje een harmonieuze samenwerking toe.

Laat dit vooral niet aanslepen want deze situatie verandert heus wel vanzelf maar niet in jouw voordeel als jij niets verandert aan jouw mentaliteit ten opzichte van de hond.

Je hoeft geen geweld te gebruiken, noch berinnesterk te wezen om toch te laten voelen wie de sterkste is en wie de basisregels van het gezamenlijk uitje bepaalt.
Geloof me...
Je doet er op korte én lange termijn zowel jezelf als je hond een plezier mee door er liever vandaag dan morgen nog een hondenkenner bij te halen of er zelf naar toe te stappen.

Verder vraag ik me ook af of jij de hond binnenshuis Bewust discipline bijbrengt. Want... als dat binnen niet lukt dan ga je buiten, vroeg of laat, onvermijdelijk op je bek. En dit zowel figuurlijk als letterlijk hoor... Auwe ;-)

Koop ook minstens 1 DVD of een boek van de Dogwhisperer Paul Owens of Cesar Milan (zie bijgevoegde links) en laat heel goed doordringen waar het écht om gaat als je tot een win-win-situatie wenst te komen.

Gewoon doen kittylover gewoon Doen!

PS:
De 3e link "Who let the dogs out" heb ik bijgevoegd om er de vrolijke noot in te houden ;-)

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit probleem komt meestal voor bij jonge honden. Ook bij die van ons. Wij hebben dus ervaring. Als onze hond trok aan de riem deden we dit:
- Je hond trekt, blijf stilstaan en zorg ervoor dat hij naast je komt, en loop verder.
- Werkt dit niet, dan doe je dit: Als je hond trekt, jij loopt een stukje terug en loopt weer verder.
Jij bent de baas! Dit duurt HEEL lang, maar later heb je er alleen maar plezier van! Ik kan je eventueel een gentle leader aanbevelen. Zie de foto. Veel succes! Ook kun je naar een hondentraining gaan, daar leert je hond ook dat hij niet mag trekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing