Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik denk het wel. Vroeger had ik 2 katten die me iedere avond bij een tunneltje bij ons in de buurt opwachtten. Ik kwam dan op de fiets door het tunneltje en als ze me zagen aankomen begonnen ze terug naar huis te lopen; de ene bij voorkeur voor mijn wiel, de sufkop. Er kwamen natuurlijk veel andere mensen op de fiets door dat tunneltje, maar dan bleven ze gewoon zitten. Ze herkenden mij dus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ja dat kunnen ze. Mijn honden zien van veraf bekenden lopen, vaak nog voordat ik ze heb gezien. Mijn honden (Cairn Terriers) kan ik een naam noemen en dan lopen ze naar die persoon toe. Dat kan alleen maar als ze het uiterlijk herkennen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat ik schrijf geldt overigens alleen voor mijn ervaring met honden en niet voor huisdieren in het algemeen. We hebben ook cavia's en die wekken niet de indruk dat ze iemand herkennen.
15 jaar geleden
Ja hoor... En je beweging... En je energie... En je geluid... En je geur... En je voederbakje...

Op zo veel dimensies dat huisdieren je kunnen herkennen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik heb het idee dat m'n katten voor de goede orde aannemen dat ik het ben.
als ik binnenkom met een open paraplu, of ik heb ineens een nieuwe jas aan, kunnen ze flink van me schrikken.
het eerste wat ze doen als ze van de schrik bekomen zijn, is aan me snuffelen.
voor katten is geur veel belangrijker dan zicht, ook al omdat ze aardig bijziend zijn.
Rieneke1
15 jaar geleden
Schapen kunnen het in ieder geval wel, volgens de onderzoeken.

"Schapen kunnen gezichten herkennen van individuele mede-schapen en mensen, ook wanneer die op plaatjes staan. Na twee jaar herinneren zij zich die gezichten nog, ..."
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De hond herkent makkelijker zijn baas en zijn huis aan de geur dan aan het zicht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Honden in ieder geval wel volgens mij.
Een ex-vriendje van mij had bijvoorbeeld een hond die enigzins 'rascistisch' reageerde. Als jonge hond was hij regelmatig gepest door Molukse jongeren in de wijk war hij toen woonde. Als oudere hond bleef deze, verder super lieve hond, blaffen tegen mensen met een donker uiterlijk. Dus de hond herkende absoluut uiterlijke kenmerken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als ik onze hond mee heb naar de winkel, en er komt een vreemde binnen, blijft hij liggen waar hij ligt.(zoals het hoort)
Maar als er een bekende binnenkomt vliegt hij direct op, nog voordat die persoon de hand had gezien.

Dus ja, absoluut.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik denk het ook, sterker nog als ik met de auto de straat in kom rijden herkent mijn kat dat al ik denk het geluid van de auto ,ze staat direct voor de auto miauwend .Als ik uit de auto stap loopt ze altijd naar me toe ,koppies geven.miauw ,prrrrr eten...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja zeker. !
Er is geen wetenschap dat die dieren iets erkennen alleen met ruiken.
Wat dieren allemaal zien, blijft ook in z'n hoofd...
Net als mensen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing