Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kunnen muizen en ratten op één kamer staan?

Ik heb 2 muisjes als huisdieren. Daarvoor heb ik lang ratten gehad. Nu zou ik graag 2 ratten erbij nemen, in een aparte kooi natuurlijk. Mijn kamer is 14m2 groot, de dieren zullen niet naast elkaar staan maar ze zullen elkaar zeker ruiken. Levert dit stress op voor ze?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik twijfel. Ik denk dat het wel stress kan opleveren voor de muizen eerlijk gezegd. Een rat lust best een muisje als snack.

Een goed gevoede rat zal er wat minder last van hebben, maar ze ruiken en zien elkaar natuurlijk wel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Aan de andere kant wonen ratten en muizen ook samen in gebouwen. Als je de kooien apart hebt en ze hebben hun eigen veilige plek zullen ze er wel aan wennen denk ik.

Toegevoegd na 2 minuten:
Lees dit verhaal eens in de bron, waar een rat een muis groot brengt!

Toegevoegd na 5 minuten:
NB. Dit verhaal is wel uitzonderlijk. Ik adviseer je liever om dan nog een koppel ratten erbij te nemen (zelfde geslacht), eventueel in aparte kooi als je niet een grote kooi hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ratten vinden muisjes erg leuk, maar dan in de vorm van voedsel. De ratjes zullen de muisjes ruiken, en dit kan natuurljk snel opleveren. Je kan de beestjes daarom ook absoluut niet bij elkaar laten lopen. In gescheiden kooien kan het dan wel, maar dit kan wel stress opleveren voor de dieren denk ik. Je zou het een weekje kunnen proberen, en als je merkt dat het toch niet gaat, de andere kooi in een andere kamer zetten. Dan heb je nergens last van (moet je natuurlijk niet perongeluk de kooi open laten staan;))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan prima, ratten en muizen kwekerijen hebben vaak ook beide diersoorten op 1 kamer staan.
De dieren ruiken elkaar, maar wat de stres betreft valt het wel mee.
De dieren kweken gewoon prima door en bij ernstige stres, lijkt het mij dat een muis zich niet zal voortplanten?

Overigen ben ik het eens met de vorige antwoorden als het over het samenvoegen van de diersoorten gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan best als je ze niet tegelijk los laat lopen.
Als ze elkaar van jongs af aan al gewend zijn dan zijn er weinig problemen, net zoals een rat en een kat ook geen probleem hoeft te zijn, ookal zou je denken dat de kat de rat opeet, maar dit is niet zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing