Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Onze kat blijft achter de gordijnen kruipen ondanks alle maatregelen. Wat kunnen wij nog doen?

De gordijnen hangen in de slaapkamer dus vlak voor het slapen doen we nog even een spelletje met hem om hem extra te vermoeien maar toch kruipt hij eronder. We hebben aluminiumfolie gebruikt (gaat hij gewoon op zitten), plakfolie (springt er langs of loopt er al schuddend over heen), keep off spray (snuffelt ie gewoon aan). Wat kunnen wij verder nog ondernemen? Advies mag ook gelden voor andere objecten dan gordijnen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

wat doet hij daar achter de gordijnen?
is het misschien een lekker warm slaapplekje voor hem?
bied in dat geval een alternatief.
zet een dichte kartonnen doos met een gat er in op de slaapkamer.
doe er een lekker fleece dekentje in, zodat hij z'n eigen warme holletje heeft.

wat de plakfolie betreft: heb je daar een breed stuk van neergelegd (vastgeplakt op karton)?
het is niet de bedoeling dat hij er overheen kan springen.
(Lees meer...)
Rieneke1
12 jaar geleden
loginabcde
12 jaar geleden
hij speelt daar? Het beweegt daar iig enorm als hhij daar zit
Rieneke1
12 jaar geleden
probeer er eens achter te komen wat hij daar precies uitvoert.
is hij bezig met een los draadje of wat?
als je weet wat hij daar te zoeken heeft is het makkelijker een alternatief te bieden. waarom vind je het trouwens zo vervelend als ik vragen mag?
loginabcde
12 jaar geleden
hij maakt halen in de gordijnen. Het zijn al wat oudere gordijnen dus heel is het niet maar mochten we nieuwe halen dan wil ik het hem wel afgeleerd hebben
Rieneke1
12 jaar geleden
oh dat is blijkbaar heel aantrekkelijk.
door al dat gekrab markeert hij ook nog eens, dus dat maakt het helemaal superaanlokkelijk om mee door te gaan.
je zou dus om te beginnen het gordijn grondig moeten wassen (azijn ipv wasverzachter), en het dan nog eens proberen met de spray. ook zou je het gewoon toe kunnen staan.
het is absoluut niet gezegd dat je kat de nieuwe gordijnen ook zo aantrekkelijk vindt, zeker niet als je een stuk van het oude gordijn voor hem bewaart om mee te spelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (3)

plantenspuit gereed houden, zodra die maar kijkt...spuiten maar...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb een (min)naar...
Rieneke1
12 jaar geleden
ja marion, dat ben ik.
te pas en te onpas wordt steeds weer de plantenspuit van stal gehaald.
sommige katten vinden het super, maar veel katten maak je er bang/agressief mee.
Als je al een plantenspuit wil gebruiken, dan is het van cruciaal belang dat de kat niet doorheeft dat jij de boosdoener bent.
dat is bijna geen doen, katten zijn niet van gisteren.
loginabcde
12 jaar geleden
daar reageert die van ons niet eens op. Mn moeder heeft een keer de kraan aangezet terwijl hij in de gootsteen zat omdat hij na 10 keer corrigeren nog niet luisterde. Hij haalde even een poot over zn lichaam en bleef gewoon zitten. Dit is natuurlijk geen goede actie maar we hebben dan ook een vreemde kat die nergens zich aan stoort
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke.. bedankt rieneke voor je uitleg dat kan ik alleen maar waarderen een min die ook nog eens wordt toegelicht..
Mijn zoon heeft een kat, die werkelijk het behang van de muur krab te, de plantenspuit heeft hem toch echt wel geleerd uit de buurt te blijven van zijn favoriete muur..hij negeert zijn hangplek zoals alles waar hij heel graag zijn nagels in zetten..dus t kan ook wel werken..
Rieneke1
12 jaar geleden
fijn dat je het sportief opvat marion.
maar weet je; als je de kat steeds een klap geeft, en hij leert vervolgens af te doen wat hij doet, maakt dat dat dan een goede methode? leuk dat je er weer bent trouwens :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
we zijn hier om van elkaars antwoorden iets op te steken, niet om gelijk in de tegenaanval te gaan door terug te gaan minnen, dat doen alleen gebruikers die erg bang zijn dat G.V.op het eind van het jaar door de minnen een rapport geeft of je over bent gegaan of niet.. maar...slaan doen we nog mens nog dier, dieren hebben geen stem dus kunnen niet klagen.. en ik ben zo af en toe weer eens op G.V, en jij nog de beste wensen rieneke:-))
katten eigen: verstoppen, lekker klauwen in materiaal, en donderjagen. spannende schaduwen, materiaal wat beweegt werkt enorm op het jachtinstinct natuurlijk.

de reden waarom ik geen gordijnen heb in de ruimten waar de katten komen. kunnen ze lekker kat blijven met hun kattending, en hoef ik niet steeds nieuwe gordijnen aan te schaffen.

vouwgordijn, rolgordijn, luxaflex.. opties genoeg.
bij de xenos zijn ze trouwens helemaal niet zo duur, dus mocht je een keer aan wat anders toe zijn ;-)

op de vensterbank zit je kat ook hoog, dus weet niet of ie andere plekken in huis heeft waar hij als heuse king of the jungle hoog kan zitten gadeslaan wat er in de rest van het huis gaande is?

zijn er speeltjes waar hij zijn jachtinstinct op kan uitleven? b.v. hengeltjes zijn leuk maar hierbij is ie ook afhankelijk van jou, anders beweegt het natuurlijk niet ;-)

tegenwoordig hebben ze leuke speeltjes waarbij de kat zichzelf kan vermaken op elk gewenst tijdstip.
wat speeltjes behandelen met catnip spray werkt ook prima overigens om het juiste 'speelgoed' te gebruiken voor hun instincten.

wat meer aan het werk zetten (zie link) ipv eten uit een bakje (in de natuur moeten ze er ook wat voor doen)

kortom, je kat vertoont een bepaald gedrag wat m.i. normaal is voor een kat. enkel verbieden zal minder goed werken dan verbieden op een bepaalde plaats en wat vervangends aanbieden waar ie zich op uit kan leven.

je zou de kat kunnen leren om niet op de slaapkamer te komen als het niet af te leren is om in de gordijnen te hangen.

er bestaan ook middelen die werken met een sensor. sommigen geven een ultrasoon geluid, en anderen blazen lucht waar de katten van schrikken.

kortom, opties genoeg om nog uit te proberen (want niet elke kat is hetzelfde)

succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
katvriendelijk antwoord, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en waarom ook niet? ze doen het niet om te kwallen en te slopen ;-) zie er geen ongewoon gedrag in (al ben ik niet van deze afdeling) dus ongewoon en hardhandig ingrijpen lijkt me nogal overtrokken (plantenspuit ben ik nu eenmaal geen voorstander van) vaak vergeten mensen de kateigen eigenschappen: behoefte, instinct, gewoonten, gedrag etc.
een kat is gewoon kat, maar voor de mensen en de inrichting is het soms niet zo'n beste combi. aangezien een kat hoe dan ook kat blijft (ook met de 'mindere' puntjes) lijkt het mij normaal dat het personeel van de pluizenbol hier en daar wat aanpassingen doet en de kat tegemoet komt. hier is de inrichting katvriendelijk, hondvriendelijk en kindvriendelijk. dat ik met mijn inrichting niet in de woonbladen kan: vraag is of ik dat belangrijk vindt? ;-) het zijn dieren en blijven dieren. als ik er niet tegen zou kunnen had ik er niet aan moeten beginnen. met kinderen en honden precies hetzelfde verhaal.
Geef hem een lekker warm en zacht mandje, een soort 'huisje' en zet het vlak vóór de gordijnen met een druppeltje Valeriaan-tinctuur er in.
Katten zijn dól op die geur en zijn 'verliefd' op de plek waar het zit.
Niet meer dan één druppeltje, want het werkt ook kalmerend en het is niet de bedoeling dat de kat 'stoned' wordt...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: