Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet een gerbil perse met twee?

Ik heb een gerbil van ongeveer een half jaar oud, maar lees nu overal dat een gerbil met meer moet leven. Kan ik er nu nog een gerbil bij zetten of krijgen ze dan ruzie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Je had er direct al twee (of meer) moeten aanschaffen. De Mongoolse gerbil is een echt groepsdier en hij mag daarom nooit alleen worden gehouden. Maar je kunt niet zomaar dieren bij elkaar zetten. De onderlinge groepsstructuur is zó hecht, dat nieuwkomers doorgaans niet worden geaccepteerd. De dieren kunnen echt vechten tot de dood er op volgt. Schaf daarom altijd meerdere dieren op jonge leeftijd aan die samen kunnen opgroeien en zet nooit zomaar vreemde gerbils bij elkaar.
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden
Ik had vroeger zelf 3 gerbils. 2 broertjes samen in 1 hok. En 1 oudere dame in een hok alleen. En ondanks dat de vrouwelijke gerbil een heel stuk ouder was dan de 2 jonge broertjes en totaal niet uit het zelfde nest ofzo kwam heb ik ze toch geregeld met zn 3 en los laten rennen in de keuken. En dat ging gewoon goed. Waarom ging dat goed? Omdat ze voldoende ruimte hadden en omdat het geen 3 mannetjes waren. Was mijn oudere gerbil een mannetje geweest dan was het denk ik in de keuken op een knokpartij uit gelopen , en als ik het vrouwtje bij de 2 mannetjes in de kooi had gedaan hadden ze elkaar ook afgemaakt omdat de ruimte te klein was en het tenslotte niet haar territorium was. Ik zou het er daarom maar niet op gokken dat het goed gaat als je zomaar een vreemde gerbil bij je vriendje zet. Die konden elkaar wel eens gruwelijk te grazen nemen. Ook al is het een gerbil van het andere geslacht. Maar wat je wel kunt proberen is je eigen gerbil en de gerbil die toevallig van het andere geslacht is van bv een neefje ofzo van je, eens bij elkaar in de gang los te laten. Dat gaat meestal wel goed. Omdat ze dus de ruimte hebben. Maar pas dan alleen wel op dat de beidde Gerbils elkaar dan niet te lief en te interessant gaan vinden want dan kon het nog wel eens zomaar zijn dat je naar de winkel kunt voor beschuit met muisjes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Je moet er 2 hebben. Je kan er een gerbil bij zetten via de 'gescheiden hokken methode' (Split tank method). Zie bron voor de methode & plaatjes.

In het kort: Neem het hok van de ene, en zet hier een gaaswand in, welke de gerbil met geen mogelijkheid kan omzeilen (Als de gerbil aan de ene kant zit mag hij nooit aan de andere kant kunnen komen. Aan beide kanten zorg je voor een complet inrichting. Dan zet je de nieuwe gerbil aan de ene, en de huidige aan de andere kant van het gescheiden hok. Elke dag wissel je ze om. Zo leren ze elkaars geur kennen, en voelen ze zich niet bedreigd. Op het moment dat ze elkaars geur accepteren, bv door in het nest van de ander te slapen, en/of tegen het gaas te slapen danwel elkaar door het gaas proberen te verzorgen kan je ze bij elkaar zetten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding