Hoe kan ik het duidelijkst en vriendelijkst reageren als mensen ongevraagd mijn hond aaien of roepen terwijl ik dat niet wil?
Ik ben er niet van gediend dat mensen "zomaar" mijn hond aaien, omdat hij nu eenmaal niet iedereen leuk en aardig hoeft te vinden van mij. Ik ben dan geneigd bozig te reageren, snap dat die mensen het aardig bedoelen en zij begrijpen dan weer niet waarom het niet mag.
Toegevoegd na 1 dag:
Het heeft niets met gehoorzaamheid van mijn hond te maken, want hij luistert perfect.
Zelf vind ik het irritant als elke hond die je tegenkomt op mijn hondje afstormd, terwijl zij er niet van gediend is. En kwaaie koppen als je vraagt of ze hun hond bij zich willen houden. Mijn hond gaat nooit uit zichzelf naar andere honden toe.
El0512: Ik vind jouw vraag heel duidelijk en begrijpelijk. Bliets: Natuurlijk moet je het niet met een kind vergelijken, maar ik zie toch ontzettend veel mensen die met hun hond omgaan alsof het een kindje is. Tot een jasje aan en kusjes geven en zelfs in bed slapen aan toe.... Als je het niet met een kind mag vergelijken,
vergelijk het dan met met een mooie leren tas, iets wat je eigendom is en waar je aan gehecht bent en waarvan je niet wil dat iedereen er met zijn/haar tengels aan zit.
Het is een onbedwingbare dwang bij vele mensen om dat wat ze leuk, mooi, lief .... vinden ook aan te raken. Het is niet zomaar dat in vele musea en tentoonstellingen borden staan met "niet aanraken".
Ik moet zeggen dat ik mezelf ook soms betrap op de neiging om iets aan te raken, of met honden die buiten moeten wachten te "praten" enz... Ik denk dat ik erg zou schrikken mocht iemand me dan zeggen "helaba, dat is mijn hond, en ik wil niet dat U hem aanraakt of ertegen praat".
Anderzijds vertelt mijn dochter dat het soms haar strot uitkomt dat ze telkens opnieuw de vraag krijgt "oh , wat een lief hondje, hoe heet hij, hou oud is hij enz...". Zeker als op dagen waarop ze zich zelf niet zo goed in haar vel voelt en wat afstand wil houden van de wereld of zich moet haasten etc. (maar natuurlijk wel haar hond moet uitlaten).
Dus ergens begrijp ik het wel, hoewel ik - denk ik - er persoonlijk minder moeite mee zou hebben.
Maar omdat je hond jouw "eigendom" is, mag ie alleen jóuw aandacht en aanraking krijgen en niet zelf bepalen of ie contact met anderen wil?
Het is een levend wezen, geen tamagotchi...
Een hond vergelijken met een mooie tas, gaat echt mijn pet te boven. Ik zou denken dat als je van je hond houdt, je hem/haar het beste gunt en zijn/haar belangen vóór die van jou laat gaan. En ja, ik heb zelf ook een hond gehad, maar als anderen haar aaiden of haar aandacht vroegen, dacht ik nooit 'blijf nou eens van mijn "spullen" af', maar dacht ik 'wat leuk voor mijn lieve schatje dat er weer een nieuwe persoon is waar ze mee kan spelen', omdat ik wist hoe fijn zij dat vond (en nee, niet omdat wij haar niet genoeg aandacht gaven, ze was gewoon een socializer).
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.