Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar een Tinker paard kopen?

Hoi allemaal!!

Mijn aller grootste wens gaat uitkomen wand me vriend en ik gaan een paard kopen.
Maar onze zoektocht is nu druk van gang al.
Is best nog lastig om er 1 te vinden.

Wat we zoeken is een Tinker een merrie of een ruin maakt niet zo veel uit.
Het is me eerste eigen paard dus het liefste wel 1 die al beleert is en ouder dan 4 jaar is.
Maar is lastig te vinden.
Bij de meeste zijn het veulens die te koop zijn en die zoek ik nou net niet.
Al lijkt het me wel heel erg leuk hoor.

Ik heb al verschillende site bezocht zoals marktplaats, speurders, marktplaza enz.
Ik heb ook al op site gekeken zoals:

Bokt, De bonte parels, tinkerhoeve, de stoeterij, tinkerstal.

Wie weet er hier nog een plek of wat of waar dan ook waar ze dus Tinkers verkopen die boven de 4 jaar oud zijn?
Ondertussen hu ik de andere bekende site allemaal goed in de gaten.

Alvast bedankt!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

ik zou kijken en vragen bij een manege in de buurt. want een paard helemaal uit de andere kant van het land laten brengen lijkt me ook niet fijn voor het paard. dus kijk bij de manege's in dorpjes bij jou in de buurt ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als het je eerste paard is zou ik kiezen voor een dier wat ouder is dan 4 jaar (max een jaar onder het zadel op die leeftijd, erg fris niet zelden onbenullig, en nog enorm veel bij te leren)

weet niet hoever je in het paardenwereldje zit, maar je zou wat kunnen netwerken. zo te zien komt alles van het internet waar je hebt gekeken.
er zijn genoeg handelsstallen en handelaren die ook tinkers hebben, ponymarkt (al is dit niet de periode van het jaar)

tip: neem iemand mee die er verstand van heeft, want er staat werkelijk van alles tussen wat prima lijkt, maar welk degelijk gebreken heeft!

zelf kan je ook adverteren (marktplaats, verenigingsbladen, er is vast ook wel een tinkerblad, advertenties ophangen op maneges etc)

weet je voor jezelf wel wat je zoekt, afgezien van dat het een tinker moet zijn die beleerd is (breed begrip)
moet ie enkel zadelmak zijn, verkeersmak, trailermak, tuigmak, verder doorgereden?
welke kleur, (af)tekeningen heeft je voorkeur?

wat wil je met de tinker: een specifieke tak van de sport beoefenen? recreatief rijden? als je een merrie heb wil je haar dan laten dekken en moet er papier bij zitten? zo ja heb je hierin nog voorkeur voor bepaalde lijnen? wil je naar keuringen en/of shows? wil je een bepaald predikaat van de ouders of het dier zelf in de papieren zien staan?

als je dat helder hebt zoekt het al een stuk makkelijker.

laat bij de stoeterij, hoeve, en stallen die je hebt benaderd eens weten wat je zoekt zodat ze voor je kunnen rondkijken en je kunnen benaderen als ze mogelijk iets voor je hebben gevonden.

waar je ze kan kopen weet ik niet, ze zijn niet voorraad te bestellen natuurlijk en een paard moet ook bij je passen (er moet een klik zijn, of je moet overwicht kunnen hebben) want anders schiet het helemaal niet op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je al geinformeerd bij het stamboek? Soms weten die ook wel wat adressen. Staat trouwens op hun site een leuke merrie te koop van 8 jaar.

Wel goed van je dat je het paardje eerst klinisch laat keuren. Maar neem niet overhaast een beslissing en probeer niet te snel "verliefd" te worden. Dan neem je misschien negatieve aandoeningen te snel voor lief.

Zorg er ook voor dat je een goed financiële buffer hebt. Vooral als je iemand bent die zich erg hecht aan een dier en er niet zo gemakkelijk afstand van doet. Dus in geval van nood niet gemakkelijk zegt, ik zoek een goed tehuis voor hem of haar. Misschien is dat nu niet van belang voor je maar ik weet dit uit ervaring.
Toen ik mijn paardje kreeg, als veulen al, kon ik ook niet vermoeden dat ik bijna 20 jaar later een gescheiden, alleenstaande moeder zou zijn met een WAO uitkering. Gelukkig had ik nog wat achter de hand waardoor ik haar kon blijven verzorgen tot haar dood 6 jaar later.
Ik zeg altijd tegen mensen die een paard kopen, zorg dat je voor minstens 1 jaar (het liefst nog langer) onkosten op een spaarrekening hebt staan. Dus voor 1 jaar stallinggeld, hoefsmidkosten, veearts etc.
Je zou dit bijvoorbeeld nu al elke maand op een aparte rekening kunnen zetten, dan heb je al wat opgespaard als je een paard gevonden hebt.

Veel succes met je zoektocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij Ria Vos in Ruchpen, die heeft er verschillende en zij is een echte paardenliefhebber

succes en plezier gewenst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing