Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe word je je honds baas?

We hebben een hond van ong. 5 maanden. Maar hoe zorg je ervoor dat hij echt naar JOU toe trekt, en echt naar JOU gaat luisteren en echt JOUW maatje wordt. Dus dat het wel ok is dat hij met andere gezinsleden etc goed overweg kan en daar ook wel naar luistert, maar dat hij het beste toch naar jou luistert. Enige tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom moet een hond met jou het beste overweg kunnen en wil je een eenmanshond die het beste naar jou luistert? besef je wel dat met wat jij wil en voor ogen hebt gedragsproblemen kan ontwikkelen? een hond die de hele familie als roedel, en heeft hier geen plaatsje onder jou in de rangorde. hij moet naar iedereen even goed luisteren. is dat niet het geval zal hij laten zien door zijn gedragingen dat hij echt niet hoeft te luisteren wat zowel gevaarlijk voor de hond kan zijn als voor de andere mensen in het gezin. een hond luistert of niet. als je hem niet de baas bent ligt het aan de hond met welk (probleem)gedrag hij dit duidelijk maakt en denk niet dat je erop zit te wachten. je kan wel meer met je hond ondernemen, maar iedereen in het gezin hoort overwicht op de hond te hebben. ik zou als ik jou was dit idee maar laten varen omdat het alleen voor jou leuk is, en beslist niet fair naar zowel de hond als de rest van je familie. allemaal consequent zijn, en allemaal dezelfde (huis)regels toepassen. pas dan heb je een volwaardig gezinslid en een maatje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh en je kan de baas worden door ervoor te zorgen dat je naam in zijn paspoort of papieren staat, de chip aan jouw naam is gekoppelt, en jij de hondenbelasting en dierenarts betaald.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Dat je deze vraag stelt betekend in ieder geval dat je iets voor de hond over hebt: uitstekend! Het is bewezen dat aangelijnde honden gefrustreerde honden zijn. Je doet je hond dus een enorm plezier als je hem vrijheid geeft: laat hem loslopen waar dit veilig is. Dit kan in een losloopgebied zijn, maar ook op een verlaten veldweggetje.

Doe iets leuks: Alles wat hij met je doet moet spannend zijn. Ga je weg? Neem een balletje mee.

Ben je thuis? Leer hem door middel van bijvoorbeeld een clicker trucjes aan en laat hem die uitvoeren op de wandelingen voor een balletje.

Trek er samen op uit, geef je hond een taak. Bij mij in de buurt is een kanaal. In plaats van via een verharde weg omhoog terug te lopen ga ik via een hele steile helling. Ik lijn hem aan en laat hem mij omhoog trekken(Hij heeft een tuigje om, nooit je hond je laten trekken met een halsband/prikband/slipketting!) Halverwege(Het is zeker 35 meter omhoog) is een plat stuk waar ik stenen omlaag laat rollen. Dan kan hij daar achter aan. Hij vindt dit geweldig. Natuurlijk heeft vrijwel niemand deze gelegenheid, maar kijk wat er wél mogelijk is bij jullie in de buurt.

Geef hem eten. Probeer hem voornamelijk te belonen, zo min mogelijk straffen. En als je hem straft of corrigeert zeker geen fysieke straffen! En al zeker niet in zijn nekvel, of hem op zijn rug werpen! Probeer het idee van leider/baas zijn los te laten, en zie hem meer als een maatje waar je samen mee op uit trekt! Naast dan dat dominantie naar iemand anders dan je soortgenoot heel onaannemelijk is en als onmogelijk wordt beschouwd(Dog, behaviour, evolution and cognition van Adam Miklosi. Door de Oxford Biology afdeling) is het laatst nog een bewezen dat dominantie naar mensen niet voorkomt.

http://uitgelatenhond.nl/dominantie-theorie-hondentraining-en-gedrag-achterhaald

Laat die roedelregels dus achter wegen. Natuurlijk betekend dat niet dat je je hond op de bank moet laten als je dat niet wilt. Wij laten hem ook niet op de bank, puur om praktische redenen(De bank is donker, hij is licht)

Behandel hem zo positief mogelijk, elke ervaring met jouw moet spannend en leuk leuk leuk zijn! Maar aan de andere kant moet je hond ook kunnen relaxen. Als jullie 's avonds uitgeput in de woonkamer zitten geef hem dan een uitgebreide massage. Honden vinden massages geweldig! De mijne knort er dan helemaal bij ;-)

Als laatste tip kan je bijvoorbeeld thuis een sport met hem gaan uitoefenen(Dogdance) of met hem naar een hondenschool gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Rustig en geduldig blijven, dingen aanleren en belonen als ze het goed doen.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Veel met de hond ondernemen, samen doen.

Een gehoorzaamheidscursus werkt erg goed! Je bent samen bezig, jij beloont de hond telkens. De hond leert op jou te letten en aandacht voor jou te hebben. En jij leert hoe je die aandacht krijgt en hoe je met een hond moet omgaan en zijn taal leest.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, veel samen doen. Vooral leuke uitdagende dingen. Leer hem trucjes en spelletjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar dan nog heb je niet per definitie een voorkeurspositie bij de hond en daar gaat de vraag om m.i. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je band wordt zeker wel sterker, omdat je samen 'werkt'.
Werkte bij mijn hond wel, ik deed alle cursussen en oefeningen en het is echt 'mijn' hond. Terwijl we met 5 mensen thuis zijn:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat kan idd zo gaan en is logisch als beiden op elkaar in (leren) spelen. maar sommigen zien alleen de belangrijke nonverbale communicatie als men er tijdens de cursus op gewezen wordt. de hond echter 'leest' zijn baas altijd met gemak (hoeft hier niet voor op cursus) ;-) de hond heeft dan ook alle vaardigheden in huis als een standaard pakketje, maar lijkt de hond (als deze niet op het veld is) spontaan de regels aan zijn laars te lappen (hij/zij beschikt nog steeds over de vaardigheden, maar krijgt de ruimte om zijn eigen weg te gaan) dit komt best vaak voor als men het geleerde niet altijd in praktijk kan brengen. buiten dat de hond en jij meer op elkaar ingesteld zijn is het niet je doel geweest om dit te bereiken neem ik aan, en dat is bij de vraagsteller wel het geval.
(het is wel okay als hij ook naar anderen zal luisteren?) een hond moet naar iedereen luisteren, en welke band je daarbuiten met je hond hebt is enkel een extra'tje wat je verdient (niet jezelf toewijst) m.i.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja daar heb je helemaal gelijk, je kan een hond niet eisen op jou alleen gericht te zijn. En dat is ook niet goed, je hond moet sociaal blijven naar iedereen. Daarbij is het ook nog eens onhandig als ie alleen naar 1 iemand luistert. Nee, mijn intensie was niet om de hond zo op te voeden dat zij meer op mij gericht was. Ik vond het gewoon superleuk dingen te ondernemen met haar:) En dat gaat dan vanzelf. Maar ben er wel blij om:) Een band met een hond krijg je inderdaad niet perse door een cursus te volgen. Daar moet ook een klik zijn zoals iemand hierboven al noemde. Plus dat de hond zelf jou ook leuk moet vinden:)
Iedereen in het gezin hoort boven de hond te staan dus iedereen is de baas,maar om ervoor te zorgen dat je hond meer naar jou trekt,kun je het beste veel met je hond ondernemen door bijv. met je hond op een puppycursus te gaan en zo zijn er nog meer bezigheden die je met je hond kunt doen.
Onder het uitlaten spelletjes[bal] met je hond doen,maar ook weer niet te veel want het is nog een pup.

Als je pup iets ouder is kun je ook met je hond naar een behendigheidssport gaan als je hond dit leuk vindt want ook niet iedere hond is daarvoor te porren.

Kijk eens verder rond op het net want er zoal te doen is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
belachelijke min!!!! je eerste zin is waar het om gaat anders kweek je gewoon probleemgedrag en ben je verder van huis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach eucalypje,ik heb gewoon een geheime minnaar. ;-))))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
laat hem/haar dan met een bosje bloemen komen bv i.p.v. een min :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal wel nooit gebeuren denk ik.
:-)))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ je hebt helemaal gelijk, goed advies!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je mila.
Belangrijk is te weten dat een hond een mentaal vermogen heeft van een kind van zo'n 3 - 5 jaar. Als je in die zienswijze omgaat met je hond, dan zul je veel kunnen bereiken. Vooralsnog, de belangrijkste basisprincipes om een ECHTE band op te bouwen met je hond:

- Spelenderwijs en GEDULDIG leren werkt het beste.
- Vertrouwen win je met belonen en, vooral, met ondubbelzinnig en steevast handelen. Maak hier ook afspraken over met je gezin. (bijvoorbeeld; maak een gezamelijke afspraak over hoe je straft en hoe je beloont, zodat de hond ook wéét wanneer het een straf of beloning is).

De allerbelangrijkste tip is nog wel: Wees honds. Een hond begrijpt een hoop vanuit je lichaamstaal en intonatie, maar het is en blijft een hond. Hoewel het soms moeilijk kan zijn moet je niet uit het oog verliezen dat jij de "roedelleider" bent, de baas. Die bepaald goed en slecht, of iets mag of niet. Laat dit ook op een hondse manier blijken. Straf redelijkerwijs zo snel mogelijk als je hond iets fout doet, maar ransel 'm niet af. Wees wel correct, en beloon de hond ook als hij iets goed doet. Dan weet de hond wat hij aan je heeft en leert hij te bouwen daarop. En dat is het begin van een prachtige band!

Succes en een poot voor je hond ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+! De minnen begrijp ik niet hoor:) 'Wees honds' vooral is juist de beste tip! MEnsen willen honden graag dingen leren op de menselijke manier, soms denken we dat ze net als ons denken. Niets is minder waar.
Er is een boek van, heet 'kalmerende signalen'. Legt precies de lichaamstaal uit van de hond, en geloof me. Je zal elkaar stukken beter begrijpen op die manier:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sociale interactie van de hond ligt m.i. vele malen hoger dan een 3-5 jarige (vele malen hoger dan menig persoon van welke leeftijd dan ook) zelf denk ik dat mensen een hond (of ander dier) hierin enorm onderschatten. wil je je hond begrijpen zal je hierin je hond tegemoet moeten komen en alle signalen juist moeten vertalen (op zijn honds, HEEL belangrijk idd!!) van mij geen min, al denk ik dat het vergelijken met een leeftijd staven is aan het menselijke, waardoor je eigenlijk een beetje appels met peren vergelijkt. (mentale functies, vaardigheden, eigenschappen, processen etc)
Alle gegeven antwoorden zijn deels waar. Maar ondanks alles is er ook zoiets als een "klik" en dat heeft met het karakter te maken van zowel de mens als de hond.

Dat hij je gehoorzaamd is omdat je de leider bent, consequent de commando's laat opvolgen en duidelijkheid betracht zonder boosheid maar volhardend. Dat is een gedeelte van dat wat jij graag wilt.
Veel spel en veel met de hond optrekken kan een goede band scheppen en de hond het gevoel geven dat jij heel leuk bent om mee op te trekken.

Toch kan het ondanks je moeite gebeuren, dat hij/zij je in de steek laat zo gauw als je broer (bijvoorbeeld) binnenkomt.
Die onuitgesproken voorkeur die een hond kan hebben voor een bepaald persoon is soms niet te verklaren. Dat kan zéér doen, maar ombuigen kan je het niet.

Soms is het afhankelijk van het geslacht van de hond. Ofschoon het nooit bewezen is, trekken veel teefjes liever met mannen op en reuen met vrouwen. In onze hondenclub hebben de meeste vrouwen voor een reu gekozen. Ik heb een teefje. En....Ja hoor! ze is gek op mijn man en laat mij links liggen als we gedrieën op pad zijn. Ze loopt letterlijk in zijn voetspoor, ondanks het feit dat mijn man helemaal geen hondenmens is. Hij traint haar niet, voert haar niet en laat haar niet uit. Maar ze blijft wel al mijn commando's tot in de puntjes uitvoeren. Ik ben voor haar dus wel een leider, maar niet haar uitverkorene.

Doe je best, misschien kom jij verder dan ik. Ik hoop het voor je!

Toegevoegd na 6 minuten:
2e alinea: dat hij je gehoorzaamT....
(Lees meer...)
Ivana
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ wat weet je toch veel over honden, leuk om jouw antwoorden te lezen.
Gelukkig 'ben ik wel de favo van mijn teefje, mijn man is eigenlijk nauwelijks interessant voor haar.
Ivana
13 jaar geleden
Eefst, koester het. Ik benijd je. Voorkeur is niet te koop (bij een hond noem ik het geen liefde), maar een hond die jou als nummer één heeft uitverkoren is een genot en nog lang na dat hij er niet meer is zal dat een warm gevoel bij je achterlaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je slaat de spijker op de kop Ivana, zoals altijd.... +!
Niet alle, maar zeer veel dieren hebben gewoon een voorkeur, net als wij mensen, het is niet anders ;-))
Ivana
13 jaar geleden
Wendy en Eefst, bedankt voor de lof-uitingen.;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ ivana, ze hebben gelijk hoor. Wat voor hond hebben jullie eigenlijk, als ik vragen mag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De waarheid moet gezegd worden ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+!!!!
jij wil een voorkeurspositie bij je hond zodat het JOUW hond is? ofwel een 'eenmanshond' zoals dat heet creëren.

er zijn maniertjes voor, maar hiermee creëer je meteen een basis voor gedragsproblemen.

fijn dat het okay dat je hond ook met andere gezinsleden overweg kan want dit is zijn ROEDEL namelijk. je bent niet fair naar je hond én naar je gezinsleden als jij jezelf het belangrijkst wil vinden voor de hond.

JULLIE hebben een pup, niet JIJ hebt een pup. afspraken maken, weten wat je wel wil en niet wil (huisregels) en je eens flink gaan verdiepen in opvoeding van een hond en hoe het bij een hond in zijn bol werkt.

voor de hond en voor jou lijken mij een gehoorzaamheidscursus een aanrader omdat ook jij hier een heleboel van op kan steken.

een andere tip: laat die gedachtengang van eenmanshond gaan, een hond kan en wil namelijk graag IEDEREEN zijn maatje worden en naar IEDEREEN toetrekken.
je kan een hond gewoon zien als een volwaardig gezinslid hoor, daar is niets mis mee.

Toegevoegd na 32 minuten:
http://www.k9s.nl/opvoeding/algemeen.php

(ff googlen naar meer info, er is enorm veel te vinden!)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn wel honden die van nature de neiging hebben om eenmandhonden te #kunnen# worden, maar dit is zeker niet altijd even prettig, puur om het feit dat een hond niet alles van een ander accepteert ofwel maling heeft aan een ander waardoor je minder (en mogelijk vervolgens géén) overwicht op de hond (meer) hebt. je kan op je klompen aanvoelen dat hier probleemgedrag door kan ontstaan omdat de hond zich in de positie voelt dingen op te claimen.
bij spelen is (lijkt of is) dit nog niet zo'n probleem, maar puur door de positie is het ineens wel een probleem als het om eten gaat.
de hond pikt niet alles van een ander en zo kan voernijd onstaan. laat je een hond met rust als ie aan het eten is lijkt het geen probleem, maar als ie dingen van tafel pakt, of uit je handen, of als je zelf niet bij je eten kan is het ineens wél weer een probleem. niet iedereen kan de hond op zijn plek wijzen, want er is er maar in het gezin die overwicht op de hond heeft (of wil hebben in dit geval) zo zijn er talloze voorbeelden te noemen die onschuldig lijken, maar waarbij men zélf problemen in de hand werkt omdat men niet weet of beseft waar men mee bezig is. kortom: het super egoistisch om dit in de hand te werken, in het bijzonder als het om een gezinshond gaat en bv niet om een werkhond (pak-, speurwerk zoals bv een politiehond) een hond is een roedeldier en kan aan de ene persoon meer hangen dan aan de andere. dit heeft alles te maken met elkaar tegemoet komen, elkaar in waarde laten, respecteren en duidelijk en consequent zijn. ofwel: de ene persoon kan beter met de hond om gaan dan de andere persoon. daarom ook de tip om meer te leren zodat je op deze basis een sterker band hebt, en niet door andere personen te passeren hierin om een persoonlijk doel te willen halen. super onverstandig en onverantwoordelijk, en beslist niet fair naar de hond en andere toe. (de hond is gewoon de l#l als ie van deze positie gebruikt gaat maken en krijgt een slechte naam)
Ivana
13 jaar geleden
Hier je verdiende plusje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je :)
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: