Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe knip ik de nagels van een panische hond?

Mijn hond is hyper hysterisch met nagels knippen.. de dierenarts is na 1 nagel gestopt met knippen omdat hij bang was dat haar hart er mee zou kappen van de stress en ze zit in de top 3 met rampgevallen in 8 jaar tijd bij zijn praktijk. Nu moet ze onder narcose om haar nagels te laten knippen. Dit voorkom ik liever. Hoe kan ik haar zelf weer knippen? Ze heeft al een keer in mijn wang gebeten, de houtgreep helpt niet want ze raakt helemaal over gaar toeren. Het wordt elk jaar erger. Vorig jaar had de dierenarts in de poot van haar zusje geknipt, dus nu lukt er helemaal niks meer. De andere honden rennen en spelen, alleen zij doet nooit echt mee, dus slijten doen ze niet. Wie heeft een idee? Diazepam heb ik 1 keer geprobeerd, alleen toen heb ik haar de hele nacht in leven moeten zien te houden omdat ze weg viel. ( adviesje van de DA)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je geeft echt te weinig informatie. Hoe oud is de hond. Welke leeftijd heeft ze?

Ik zou beginnen met: op de leeftijd van 8 weken begin je met iedere week één nageltje te knippen en een lekkertje te geven. Daarna twee nageltjes na elkaar enz.
Maar daar heb je nu natuurlijk niets meer aan.

Gebruik van het onschuldige Rescue Remedy van Bach zou kunnen helpen. Het is een uit planten getrokken kalmeringsmiddel dat onmiddellijk werkt. Verkrijgbaar bij de Natuur-winkel. Heel soms gebruik ik het als er noodsituaties ontstaan, zowel voor mens als dier.

Om de nagels op een natuurlijke manier te "knippen", kan je haar ook iedere dag een half uurtje aan de fiets nemen. Werkt als een vijl.

Bij honden die op een gevorderde leeftijd zijn blijven de nagels doorgroeien en is knippen onvermijdelijk. Je zou nu een combi kunnen maken: laat eenmalig de nagels knippen onder een roesje bij de dierenarts. Dat is niet zo ingrijpend als een narcose. Daarna begin je met het fietsen, zodat ze kort blijven.

Als je nog nooit met haar gefietst hebt, moet je dat wel opbouwen.

Nog even dit: ben je wel eens bij een trimster geweest? Die zijn reuze handig in het knippen. Lijnen de hond aan met een snuitje en een lijn op de trimtafel en voor je het weet is het gepiept. Ze zijn veel geroutineerder dan een dierenarts of zijn assistente.

Vijlen kan ook, met een paardenvijl. Sommige honden hebben angst voor knippen en niet voor vijlen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Sorry, ik zie nu dat ze 8 jaar is. Ik had er overheen gelezen.
Ivana
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Om ze kort te houden kan je proberen haar zoveel mogelijk over steen te laten lopen. Veder kan je het misschien proberen om er een spelletje van te maken, of haar te belonen (maar waarschijnlijk heb je dit al geprobeerd).
Je kan ook proberen haar er aan te laten wennen. Laat het schaartje rondslingeren zodat ze er aan kan snuffelen. De volgende stap is dat je bijv. doet alsof je je nagels bij je zelf er mee knipt. Laat haar dan ook toe kijken. Probeer zo steeds een stapje veder te komen.
Heel veel succes!

Toegevoegd na 2 uur:
Oei, lastig. Misschien kan een steen onder de voederbak helpen. Dan moet ze over de steen om bij haar eten te komen. Dat raadde ze bij konijnen aan (ik heb zelf geen hond, maar een konijn) om hun nagels kort te houden. Heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve oefenen en vertrouwen proberen te winnen, zou je haar kunnen sederen. Bij de dierenarts kun je een orale sedatiepasta halen (sedasan). succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing