Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft mijn cavia een ontstoken oogje?

Ze knijpt haar oogje dicht als je haar over haar hoofd aait. Ook is dat oog kleiner dan haar andere. Er komt geen troep uit haar oog en is niet troebel. Als het een ontstoken oog is wat moet ik doen? ( geen antwoord ga naar de DA) Weet iemand of het een ontstoken oog zou kunnen zijn? Of wat het anders zou kunnen zijn? Alvast bedankt :-) (+ een likje van haar)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

ik zou haar oogje proberen open te maken, (zachtjes!). en zodra ze maar een beetje tegen stribbelt er mee stoppen, dan kan ze pijn hebben. voor meer informatie zou ik naar de dierenarts gaan die er verstand van heeft. die kan je verder helpen en zo nodig medicijnen geven.
veel suc6 en sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hieronder symptomen van oogontsteking bij een cavia:

"Oogontstekingen/verwondingen
Door een zaadje uit het hooi of een haartje (vaak bij rexen), wat in het oog van de cavia terecht is gekomen, kan het oog ontsteken. Het ziet er vaak erger uit dan het is, het is makkelijk te genezen.

Symptomen
Het oog is meestal een beetje dichtgeknepen en er komt afscheiding uit. Vaak is het oog bedekt door een blauwe waas die soms ook nog rood kleurt.

Behandeling
Eerst kan het met homeopathische geneesmiddelen geprobeerd worden. Ik heb hier goede ervaringen mee. Het oogje twee keer per dag uitwassen met lauwe of koude kamille thee (tien minuten laten trekken). Een ander homeopathisch middel wat beter werkt is Euphrasia D3. Hiervan vijf druppels op een kwart kopje water. Ook hier het oogje twee keer per dag mee uitwassen. Meestal is een week behandelen voldoende.
In hele erge gevallen of als deze middelen niet helpen (na ruim een week behandeling niet over) dan kan een antibiotica-oogzalf gebruikt worden. Deze zalf moet drie tot vier keer per dag in het oogje worden gesmeerd. De behandeling duurt tien dagen."

http://members.chello.nl/f.koornneef/kop.htm

-------

Jij meldt dat er geen troep uit haar oog komt, dus het lijkt me geen oogontsteking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou het ook telefonisch aan de dierenarts kunnen uitleggen en om een zalfje vragen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Probeer trouwens eens een heel warm washandje tegen het oogje aan te houden.
Bij een kat van mij moest ik dat ook doen, alleen kwam er wel troep uit haar oog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing