Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mijn vis zwemt raar hoe komt dat? lees verhaaltje.

Ik heb 4 sluierstraaten in een ontzettend grote achtige vaas. Met een luchtpomp, grind, en plantjes. Het zijn van die sluierstaarten met van die grote bolle ogen. Nu is er een van de 4 die zwemt wat raar. Hij heeft moeite om naar benenden te zwemmen en zodra hij/zij ze vinnen niet meer beweegt dan drijft het beestje naar boven (niet ondersteboven) maar gewoon naar boven buikje naar beneden. En als hij/zij dan naar boven drijft gaat zijn kont eerst. Wie o wie weet wat er met mijn vis aan de hand is en hoe ik dan kan oplossen ze krijgen gewoon droog vissenvoer wat zinkt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Omdat ik toch antwoord wilde geven heb ik wat "research" gedaan. Toevallig heeft iemand anders bijna hetzelfde probleem gehad. Zie de bron.

Hints en informatie die wordt gegeven:
1. De vis heeft een luchtbel in zijn zwemblaas. Dit kan dodelijk zijn. Oorzaak is mogelijk voer dat blijft drijven. Hierdoor krijgt hij teveel lucht binnen.

2. Je kunt vloeibare parafine kopen (dierenarts). Dit kán helpen.

3. Wil je toch "vlokken" voer geven, zorg dan dat je dit in je hand doet en er water bij doet. Dan zinkt het als nog.

Je weet nu de oorzaak: een luchtbel in zijn zwemblaas, waarschijnlijk door een teveel aan lucht door te moeten eten aan de oppervlakte.

Een echte oplossing is er niet. Indien je het zielig vind kun je altijd de huisarts om telefonische raad vragen, hoewel deze je mogelijk op kosten jagen die je niet wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing