Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een kat dood gaan als hij een muis opeet, welke net muizengif heeft gegeten?

Weet dat hij muizen opeet, want als ik een muis niet snel genoeg wegpakt eet hij de muis op.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Van één muis waarschijnlijk niet, van meerdere muizen wel.

Dit verschijnsel heet bioaccumulatie.
,,Bioaccumulatie is de ophoping van chemische stoffen aanwezig in het milieu, in levende wezens (planten of dieren).

Bioaccumulatie in een organisme treedt op wanneer de snelheid waarmee de stof wordt ingenomen groter is dan de snelheid waarmee de stof uit het organisme verdwijnt (door metabolisatie tot andere stoffen of door uitscheiding (nieren)). Sommige stoffen worden slechts langzaam afgebroken; men zegt dat deze een lange biologische halveringstijd hebben, of nog dat ze persistent zijn. Ze hopen zich op in het weefsel van het organisme en kunnen via de voedselketen doorgegeven worden aan andere organismen, die weer aan hogere concentraties worden blootgesteld, tot de organismen aan het einde van de voedselketen, meestal vleeseters, die aan de hoogste doses worden blootgesteld.''
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja dat is zeker mogelijk. Het is dan ook belangrijk om zo snel mogelijk naar de dierenarts te gaan. Als je katten in huis hebt mag je ook nooit muizengif in huis strooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van 1 muis niet, denk ik. Een muis is zó klein.. je hebt dus maar een kleine hoeveelheid gif nodig om die te doden. Kan me niet voorstellen dat een kat daar aan dood zou kunnen gaan. Maar misschien wordt het riskanter als hij/zij meerdere vergiftigde muizen eet. Want dan is de hoeveel gif die hij binnenkrijgt natuurlijk ook meer.

Toegevoegd na 1 minuut:
O, kijk... ik was kennelijk net te laat met mijn antwoord. Sorry.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar vindt je kat die vergiftigde muizen? Toch niet bij jou, hoop ik. Het zal niet meevallen, maar zorg dat je kat niet meer op die locatie komt, waar het muizengif ligt. Desnoods moet je hem maar een poosje binnenhouden, totdat de muizenplaag voorbij is. Je kat zal wel niet meteen doodgaan aan een vergiftigde muis, maar het blijft vergif en dat is natuurlijk nooit goed voor jouw kat. Je mag er dus zeker niet te nonchalant mee omgaan. Als je kat je lief is, houdt hem dan weg van dat gif.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sterker nog, dat is goed mogelijk. Vergiftigde muizen reageren veel trager en worden dus makkelijker gepakt door je kat. Als de kat er vervolgens een paar te pakken heeft kan het goed mis gaan.
\
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing