Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zou zo'n "slaapzak" als op de afdeling ook geschikt zijn voor een konijn?

Tot nu toe heeft mijn konijn naast wat speelgoed vaak een handdoek in zijn hok liggen om mee te spelen, in te rollen en aan te bijten e.d.

Nu het kouder wordt, wil ik hem toch een iets warmer ding in het hok geven. Nu kwam ik gisteren onderstaand "slaapzakje" tegen in een reclamefolder.

Zou dit ook geschikt zijn voor konijnen?

Toegevoegd na 3 minuten:
* Afdeling moet uiteraard Afbeelding zijn.*

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ja dat is mogelijk. Je hebt ook slaapzakken speciaal voor konijnen. Maar ze lijken er veel op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, waarom niet, je weet niet of het konijn het bevalt, maar schadelijk zal het niet zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen idee of het geschikt is, maar konijnen hebben het in ieder geval niet nodig. Ons konijn is altijd buiten, zomer en winter. Een aantal jaren terug ook bij min 15 was ze 'gewoon' buiten zonder slaapzak.

Het belangrijkste, heb ik toen van de dierenartsassistente begrepen, is dat je het nachthok niet steeds schoonmaakt. Er moet naast een laagje zaagsel idioot veel stro in (niet te verwarren met hooi) en de reden dat het niet te veel moet worden schoongemaakt is dat konijnen hun vacht gebruiken om hun 'nest' warm te maken. Door holletjes te maken (daar zijn ze uren druk mee in de winter) van stro en vacht maken ze het ideale plekje om warm te blijven. De beste isolatie is luchtisolatie en tussen de stro zit veel lucht waardoor de eigen lichaamswarmte goed binnen het nestje blijft. Bij een slaapzakje zal dit minder goed werken verwacht ik, maar misschien dat je dit aanvullend wel kunt kopen en kijken of je konijn er wat mee doet.

Bij extreme kou kun je het hok wel isoleren met karton tegen de buitenwanden (wel af en toe vervangen ivm het knagen) en 's-nachts hingen we een deken over het hele hok. Water moet ook steeds ververst worden anders gaan ze sneeuw of ijs eten en ze koelen daar te snel van af.

Succes van de winter met je konijn in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe wel, echter moet je niet vergeten dat konijnen knaagdieren zijn. Mocht je konijn dit slaapzakje gaan kapotknauwen en op gaan eten, sta ik niet in voor de gevolgen. Ik weet niet waar het van gemaakt is, maar echt gezond kan het niet zijn.

Er zijn echter veel meer manieren om je konijn warm te houden/te helpen tegen de koude winter.

Hieronder heb ik wat nuttige tips gevonden.

Als het in de winter kouder is dan -10 dan is het echt koud voor konijnen. Hoewel buitenkonijnen als het goed is een wintervachtje ontwikkelen zijn er toch een aantal dingen die je kunt doen om het voor je konijn wat aangenamer te maken.
- Zorg er voor dat er geen wind of tocht in het hok kan komen.
- Geef je konijn extra veel stro. Stro houd namelijk goed warmte vast. Het geeft niets als je bijna het hele konijnenhok volstopt met stro, het konijn zal er een lekker warm holletje in maken.
- Eventueel kun je je konijn wat extra hoolhydraten geven, wat extra energie, door hem elke dag een klein stukje gedroogd bruin brood te voeren. Het is verder niet nodig om meer voer te geven in de winter.
- Hang oude dekens/lappen over het hok heen (zorg er wel voor dat er nog ventilatie is en frisse lucht voor het konijn).
- Indien mogelijk verhuis je het konijn als het echt koud is naar een schuur of bijkeuken, waar het net iets minder koud is dan buiten. Het mag echter geen grote overgang van temperatuur zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal ook wel aan de inhoud van het zakje liggen. Een konijn heet niet voor niets een knaagdier en als ie de zak kapot knaagt, kan er wel een wat uitkomen, dat hem/haar niet goed bekomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing