Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Onze kitten van ruim 7 weken vertoont boos/geïrriteerd gedrag (zie uitleg) tijdens het spelen. Is dit serieus, of spel??

Soms leg ik de kitten op haar rug (op de grond) en wrijf heen en weer op haar buikje. Dan duw ik haar weg (zodat ze over de grond glijd) en dan springt ze op, en loopt ze, met een beetje schuin lichaam en beetje platte oortjes naar mij toe en als laatste springt ze levendig (op een afstandje) omhoog.
Soms zwiept ze een beetje met haar staart. Dan gaan ze uit haarzelf weer liggen en rollen. Ze lijkt het leuk te vinden.
Alleen vraag ik me af, of dat ''agressieve '' gedrag nu komt, omdat ze het spelletje speelt: uitdagen.
Omdat ze echt boos is.
Of omdat ze niet goed weet hoe ze moet doen tijdens spelen??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Dit betekend dat de kitten het leuk vindt om te doen. Ze ziet het als spel.
Kijk maar eens naar de snorharen van je kitten als je doet wat je omschrijft. Staan die recht naar voren gekruld dan weet je zeker dat ze het leuk vind.
Succes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een kat op de rug legt, zal hij automatisch reageren met het trappen van de achterpoten. Dit zit bij katten ingebakken. Je activeert dus het verdedigingsmechanisme.
Met een kitten kan je beter een hengeltje, balletjes, propjes papier gebruiken om mee te spelen.
Je maakt er door jouw manier van spelen geen zachtaardig en lief katje van, maar een alerte, actieve verdediger.

Toegevoegd na 2 minuten:
Is dit katje nog bij haar moeder-poes? 7 Weken is wel te jong om haar al alleen in huis te hebben. Ze hoort nog minimaal 3-5 weken in het nest te zijn.
(Lees meer...)
Ivana
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat laatste is niet waar. Mijn kat was lief en zachtaardig, maar OOK een alerte, actieve verdediger. Wel mee eens dat dit katje eigenlijk veel te jong is om zonder moeders te zijn.
Ivana
13 jaar geleden
Jij hebt het waarschijnlijk over een kat die ouder is dan 6 maanden. Maar als je als eerste spelletje doet zoals Ytje doet, dan weet het beestje niet beter dan dat je voor mensen op je hoede moet zijn en activeer je een karaktereigenschap op een manier die niet juist is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, ik had m'n katje vanaf 8 weken oud (ja, ook veel te vroeg). Ik speelde er op allerlei manieren mee en het is een hele lieve, aardige kat geworden, ook voor mensen. Maar was altijd ook heel alert en goed in staat zichzelf te verdedigen. Het lijkt me ook wel "noodzakelijk" dat zo'n kitten zich leert verdedigen. Dat doen ze normaal gesproken ook, als ze met andere katten spelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met 7 weken zijn ze oud genoeg. Daarbij ziet onze dierenarts er ook geen probleem in. Wat betreft de rest, de poes trapt niet met de achterpoten..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kitten hoort 3 maanden bij de moeder te blijven. Ook ivm opvoeding. De dierenarts kijkt meestal alleen naar lichamelijke gezondheid, maar er zijn natuurlijk meer factoren dan dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt aanbevolen voor een raskitten om die pas NA 12 weken weg te halen bij de moeder.
Ten eerste is dit áánbevolen. Ten twee is dit geen raskitten..
De dierenarts zei tegen mij dat het niet erg was, als ze maar opvoeding krijgt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
't maakt niets uit, of het van een bepaald 'ras' is of niet (ook huis-tuin-en-keuken-katten zijn een 'ras' overigens). Het gaat erom dat 'ie essentiële zaken mist en een htk-kat mist die zaken net zo hard als een kat van een ander ras. Je dierenarts heeft gelijk, de kat moet opvoeding krijgen. Maar die kan een mens niet volledig geven, omdat een mens nu eenmaal geen kat is. Ik kreeg nadat ik mijn 2 asociale htk-katjes van de boerderij van 8 weken had gekregen, niet veel later ook een Noorse boskat. Die boskat kwam pas na 4 maanden bij mams vandaan. Je kon heel goed 't verschil merken. Die boskat ging dan ook de andere 2 de nodige opvoeding bijbrengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mens kan het misschien niet volledig geven, maar wel een groot deel.
Ivana
13 jaar geleden
Ytje, je bent vreselijk eigenwijs. Ieder mens die verstand van katten heeft weet dat de tijd die ze bij de moederpoes moeten doorbrengen loopt tot minimaal 13 weken. Daarna houdt moe-poes ook op met ze te voeden. Dus zelfs vanuit de natuur is het duidelijk dat ze dan pas rijp zijn voor het nieuwe leven (noodgevallen daargelaten). Rasclubs kunnen hun leden opdracht geven tot het thuis houden van de kittens tot de tijd die daarvoor nodig is op straffe van uitsluiting van de rasclub. Die sanctie is er niet voor htk-katjes. Dat is jammer. Mensen geven kittens te vroeg aan de nieuwe eigenaar omdat dat makkelijk is. Het is namelijk een enerverende tijd tussen de 7-13 weken en vereist heel wat meer zorg, schoonmaak, voer en dierenartskosten.
Htk-katjes worden ook makkelijk doorgeschoven zonder dat ze ontwormd zijn en zelfs zonder inenting. Als jouw dierenarts zegt, dat het niet zo veel uitmaakt, heeft hij óf geen verstand van kattenopvoeding en het belang daarbij van de moederpoes, óf hij denkt: ik ga geen discussie aan met deze dame, die is toch niet voor rede vatbaar. Bij deze trek ik me terug uit de discussie. Als je niet luisteren wil is verder posten zinloos en kan ik mijn tijd wel beter besteden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana, wat moet ik dan doen? De poes terug naar de moeder brengen? Hou er gewoon over op, de poes is nu eenmaal hier, daar verander je niks meer aan of wel dan? Ontwormen en entingen worden geregeld. De dierenarts zegt dat het geen probleem is dat de poes nu bij ons is. Als wij haar genoeg aandacht geven, goede voeding, goede opvoeding en medische zorg, kan het prima (er zijn duizenden htk-katten die gewoon oud en gelukkig worden hoor, ookal zijn ze met 7/8 weken weg gehaald..) Stel jezelf redelijk op en houd je bij de vraag!!!
Als jij een vraag stelt bijvoorbeeld over: Hoe doe ik goedkoop boodschappen? Ga ik niet beginnen over dat je meer of beter werk moet gaan zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed zo Ytje!!!
Ja de kat is te vroeg bij zijn moeder weggegaan maar ik denk dat het niet zo heel erg is nu hij bij een goed baasje is.vroeger werden katten altijd na 6 weken bij moederpoes weggehaald.Ik heb sinds kort ook weer een kitten en die was 13 weken toen ik hem ophaalde zonder ontwormd te zijn en zonder inentingen.Gelijk naar de DA heeft zijn entingen gehad en een pipetje dat voor alle wormen zo helpen nou mooi niet.Geef niets bij een andere DA een wormenkuur gehaald en gaat prima.Dat andere is gewoon spelen alleen moet je proberen om met speelgoed te spelen en niet met je handen.Heel veel plezier met je kitten.☺
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Luci: Dat iets vroeger gebeurde, maakt het nog niet goed. Vroeger hadden vrouwen geen stemrecht, was dat goed? 6 weken is helemaal te vroeg! Dat is alsof je een kind van een jaar of 8-9 bij z'n ouders weg haalt, een eigen huis geeft en verwacht dat het zich redt als je af en toe wat voedsel door de brievenbus gooit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt ook gelijk hoor Widar, maar ik las, voor ik de poes kocht, dat ze 7 weken moeten zijn. Ik ging uit van die site, die gaf verder goed informatie over vanalles en nog wat.
Maar Ivana blijft erover doorzeiken hoe slecht het wel niet is. Ja! Ik bén fout geweest misschien..maar ik kan het nu toch niet terug draaien??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen idee hoe kitten en moeders zouden reageren als je ze weer bij elkaar zouden plaatsen. We zeggen ook niet dat je het terug moet draaien. We zeggen alleen dat het te vroeg is. Eventueel voor anderen die denken dat 't prima kan. Als je nooit je mond open doet, worden de mensen nooit wijzer, nietwaar?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt Widar, maar 1x zeggen is genoeg, ze hoeft me niet gelijk zwart te lopen maken toch?
Mensen wijzer maken over de rug van een ander..:\
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1x zeggen kan wel, maar als mensen (jij) er vervolgens tegenin gaan, krijg je een discussie waarin dingen herhaald kunnen worden. Wat hier dus is gebeurd. Over de kwaliteit van de reactie wil ik me hier verder niet uitlaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was gewoon een discussie van: ik weet dit, en ik weet dit.
Ik wist niet beter dan: 7 weken. En als ik dit weet, zeg ik dat ook. Maar om mij nou gelijk eigenwijs te noemen, omdat ik iets anders blijk te hebben gelezen..Beetje kinderachtig (niet jij hoor Widar)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding