Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe ga je om met een kat die uit kan halen?

Ik werk in de thuiszorg. We komen bij een vrouw met drie katten. Een daarvan is niet echt vriendelijk. Als je bij hem in de buurt komt dan haalt hij uit. Zo heeft hij dat bij mijn collega gedaan en heeft een thetanusprik moeten halen. Je denkt natuurlijk als eerste, kom niet bij de kat in de buurt. Maar de vrouw is slecht ter been en kan niet zomaar naar mij toekomen waardoor er soms geen andere optie is. Ik ben normaal niet bang van katten. Maar ik heb er behoorlijk schrik van. Iemand een idee??
We zijn overigens bezig om een oplossing te zoeken. Want ook wij hebben natuurlijk recht op een veilige werkplek.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

allereerst; is de kat al eens onderzocht door de dierenarts?
dat lijkt me een goede eerste stap.

als je langs de kat wil, kan je proberen hem af te leiden.
zorg dat je wat balletjes aluminiumfolie in je zak hebt, en werp die langs de kat.
het zal hem afleiden, waardoor jij langs hem kan glippen.
ook kan je een dekentje omhoog houden als je langs hem loopt, zodat hij zijn nagels daarin kan zetten.
succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
oh, ik zou het haast vergeten; kijk de kat beslist niet in de ogen, want dat wordt als uitdaging opgevat.
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Om te beginnen: ik heb weinig verstand van katten, heb altijd honden gehad.
Maar: ook ik heb last gehad van een kat tijdens het werk.
Of mijn oplossing van toen goed is geweest volgens de normen en waarden van het aanpakken van katten weet ik dus niet, maar het was zeer doeltreffend.
Ik heb de kat op een voor hem onbewaakt ogenblik (hij sliep op de bank) in het nekvel gepakt en een poosje stevig vastgehouden: ik heb hem dus enorm laten schrikken.
Dat was meteen het begin van een hele goede verstandhouding en vriendschap tussen hem en mij.... !!Overigens: ook voor de rest van het gezin. Hij heeft niemand meer aangevallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit berichten van Kattenzorg Den Haag heb ik begrepen dat een krabbel niet zo gevaarlijk is, maar dat je extreem moet uitkijken als gebeten wordt door een kat.
Verder is het het beste als je de kat gewoon negeert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haal anders in een elektronica winkel een busje perslucht.
Loop al lucht spuitend op hem af.
Of neem een plantenspuit mee, want de gemiddelde kat houdt echt niet van een natte kop.
Sommige katten mep ik gewoon terug, maar dan moet je je pappenheimer wel kennen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing