Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Klopt het dat er bij destructie groene stroom van je dode huisdier wordt gemaakt?

Toegevoegd na 3 dagen:
Ik heb de destructie nog om kunnen zetten in gezamenlijke crematie (crematie met ongeveer vier andere huisdieren, verstrooiing over zee) en dat geeft me een beter gevoel, ook al is het nog maar het lichaampje zonder ziel. Een hele opluchting. (en de rest van de maand geen rooie cent meer, maar ja). Bedankt voor jullie antwoorden en steun.

13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Volgens de site wordt het verwerkt tot stookolie. Het zou kunnen dat dit dan wordt gelabeld als "groene" stroom omdat het uit organisch materiaal komt.

Destructie wordt vaak als alternatief aangeboden alszijnde hetzelfde als crematie, maar is er toch wel degelijk een enorm verschil. Het woord destructie zegt het al: totale vernietiging ! Uw huisdier eindigt in een afvalbak met andere dieren en organisch materiaal. zoals van de slager en de visboer.Het vlees wordt onder hoge druk van de beenderen gescheiden en gaat dan door een enorme verbrandingsoven om uiteindelijk te worden verwerkt tot stookolie. Het kan toch niet uw bedoeling zijn geweest uw geliefde huisdier hier te laten eindigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huisdieren en andere dieren die overleden zijn door een dood anders dan slacht mogen niet verwerkt worden tot een ander product, ook niet tot een biologische brandstof.

Door een mogelijke besmettingsgevaar jaar mag er met dergelijke kadavers niets anders gebeuren dan vernietiging, meestal houdt dat in dat het dier gecremeerd moet worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in het verleden werden kadavers verwerkt tot allerlei producten, van lijm tot gelatine tot varkens- en koeienvoer.
de gekke koeienziekte heeft hier een eind aan gemaakt.
tegenwoordig wordt er idd groene stroom mee opgewekt.

Toegevoegd na 44 minuten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Destructiebedrijf
Rieneke1
13 jaar geleden
Hoe de dieren bij destructie verwerkt worden verschilt per gemeente. Er zijn gemeentes die zelf een verbrandingsinstallatie hebben, waar dode huisdieren samen met organisch afval van ziekenhuizen en dierenartsen (denk aan testikels, eileiders, geamputeerde pootjes etc) op een grote hoop verbranden. Er zijn ook gemeentes die een extern destructiebedrijf inhuren om dit voor hun te doen.

Er zijn echter ook gemeentes die afspraken hebben met een dierencrematorium, die de destructiedieren verbrandt. Dit laatste komt veel minder vaak voor, maar dan belandt je dier dus in dezelfde oven als wanneer het gecremeerd wordt. Het enige verschil is dat het op de grote hoop belandt met niet alleen andere huisdieren, maar ook kadavers van bijvoorbeeld de dierenambulance en met het organisch afval van dierenartsen.

Asresten van destructie mogen niet meer hergebruikt worden in Nederland. Wat er wel mee gebeurt weet ik niet in alle situaties. Ik weet van enkel crematorium die het met andere asresten van crematies ook over zee verstrooide.

Toegevoegd na 3 minuten:
Vergeet ik dus bijna echt antwoord te geven op de vraag: of er met de as van de verbrande destructiedieren groene stroom wordt opgewekt hangt dus volledig af van hoe de verwerking in jouw gemeente is geregeld. Gaat het via een destructiebedrijf, dan is dit dus mogelijk zoals Rieneke al zei, maar het hoeft dus niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing