Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik mijn kat terugkrijgen? Zie omschrijving.

Ik was mijn kat bijna anderhalf jaar kwijt en nu blijkt dat een van mijn oude buren van verderop, die ik vaag ken, haar in huis hebben genomen.
Inmiddels woon ik niet meer op dat adres maar ben het via, via te weten gekomen.
Indertijd heb ik briefjes met foto's opgehangen in de buurt maar deze mensen zeggen deze toen niet te hebben gezien.
Ik ben ook meerrdere malen naar het asiel gegaan en heb advertenties geplaatst en heb meerdere malen naar de dierenbescherming gebeld (dit vermeld ik erbij om te benadrukken hoezeer ik mijn kat terug wil.
Nu willen de 'nieuwe' eigenaren mijn kat niet terug geven wat ik ook wel begrijp maar ik wil haar heel graag terug.
Het beestje is 17 jaar en was zeer aan mij gehecht.
Overigens is zij niet gechipt (stom).
Wat kan ik doen, heb ik recht om mijn kat terug te krijgen en is dit reeel tegenover de nieuwe eigenaren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

jij hebt aan alle kanten lopen zoeken, terwijl je buren niet kunnen aantonen dat zij op zoek zijn gegaan naar de eigenaar van het aanlopertje?
dan sta je naar mijn mening redelijk sterk.
verzamel zoveel mogelijk bewijs dat het jouw kat betreft; dierenpaspoort, foto's van de kat en van jullie samen, en ga aangifte doen.
de juiste term is dacht ik niet diefstal, maar verduistering.
vraag ook de dierenbescherming om tips, die hebben vaker met dit bijltje gehakt.
ik wens je heel veel succes bij het terughalen van je kat, omdat ik me je gevoel goed kan voorstellen.

wel een punt ter overweging: het betreft een bejaarde kat, die nu rustig in haar oude buurtje woont en daar haar gangetje gaat.
jij bent inmiddels verhuisd, en de kat zou helemaal op nieuw moeten wennen; een traumatische ervaring voor iedere kat, maar zeker voor zo'n oudje.
is dat wel wat je wil?

is er mogelijk een tussenoplossing, bijvoorbeeld dat je af en toe op bezoek gaat bij de kat?
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Heb je fotos met jullie 2en erop, of met een ander famililielid. Ga hiermee naar de politie, gechipt of niet het blijft jouw kat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou je kan het beste even met de nieuwe eigenaren gaan praten, want het ís jouw kat, dus je hebt er recht op om hem terug te krijgen. Als ze moeilijk gaan doen, wordt het lastig aangezien je kat neit gechipt is.
Maar je moet eerst even er langs, en kijken hoe de situatie is, misschien is het beter voor de kat om hem niet weer te verplaatsen, omdat ze al best oud is.

Dus ik zou even langs de nieuwe eigenaren gaan en er rustig over praten. Kijken of ze nog van gedachten veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schakel de Rijdende Rechter in; Mr. Frank Visser ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien je de kat niet hebt laten chippen kun je niet goed aantonen dat het jouw kat is.
Dus dan zou je doormiddel van foto's het aan moeten kunnen tonen.

Je zou eens bij het dierenasiel en zonodig bij de politie kunnen raadplegen hoe je dit aan kan pakken.
Of de rechtswinkel, misschien dat zij advies hebben voor je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing