Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar kan ik terecht als ik een probleem heb met loslopende honden van anderen?

kan iemand mijn helpen met los loslopende honden, die mij en mijn kleine hond elke morgen aan vallen?waar kan ik zijn met mijn dagelijkse probleem?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Stap 1. Spreek baasje erop aan en vraag de honden aan de lijn te doen.
Stap 2. Herhaal dit nog 1 a twee keer.
Stap 3. Stap naar de politie. Ze kunnen waarschijnlijk meer indien de eigenaar niet luistert.

Toegevoegd na 3 minuten:
Nog een tip: Mocht het heel extreem zijn/worden en wil de eigenaar niet luisteren kun je er nog altijd een rechtzaak van maken. Maar video's/foto's en noteer alles wat er gebeurd (dus ook momenten waarop je het baasje erop aanspreekt.) Op die manier leg je al je bewijzen vast.

Toegevoegd na 8 minuten:
Toch nog een edit: Indien het zwervers zijn kun je het beste een asiel bellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Loslopende honden zijn bij de meeste gemeentes niet toegestaan, dit staat opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening.
Dat betekend dat dit een zaak is voor de politie, zij kunnen hierop handhaven.
Bel eens naar 0900-8844, en vraag naar je wijkagent.
Vraag aan je wijkagent wat de mogelijkheden zijn.
Bij veel politiekorpsen is de wil tot handhaven er wel maar kunnen zij dit niet altijd omdat er een capaciteitsprobleem is. Ik hoop dat dit in jouw wijk niet het geval is.

Je zou ook kunnen overwegen om eens zelf op die baasjes af te stappen, maar ik vermoed dat je dat niet echt ziet zitten en dat je al eerder nul op het rekest hebt gekregen bij deze mensen. Nu is een gesprekje voeren met die mensen ook wel heel lastig als je je hond bij je hebt want dan ben je meer met je hond bezig. Je zou er ook eens op af kunnen stappen zonder je eigen hond erbij, dat praat wat makkelijker.
Overweeg eventueel om een andere route te lopen of een ander tijdstip. Dat is de weg van de minste weerstand en niet echt de beste oplossing, maar wel een oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga met je eigen hond naar een goede hondentrainer. Mijn hond valt ook wel eens uit naar andere, vooral kleinere, honden. Maar dat gebeurt vrijwel alleen als dat kleine hondje het zelf op een hondenmanier uitlokt. Meestal gebeurt dat uit angst en onzekerheid. Een hond wordt al snel onzeker als de baas dat ook wordt. Honden voelen dat feilloos aan, bij hun baasjes maar ook bij elkaar. Bij een goede hondenschool kun je leren hoe je je eigen houding moet veranderen om de houding van je hondje te beïnvloeden. Zo lang je dit niet goed onder de knie hebt, kun je de losloopgebieden mijden zodat je invloed hebt op welke honden je wel of niet wil tegenkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel simpol heb je daar last van en er verandert niks van die baazes die er niks aan doen gewoon de politie bellen daar zijn ze voor doe maar gewoon
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing