Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het beter om een hond met diagnose leverkanker meteen in te laten slapen?

Vandaag helaas te horen gekregen dat de hond van mijn ouders leverkanker heeft.
De dierenarts zegt dat hij misschien nog drie maanden heeft, misschien nog zes. Er is niks meer aan te doen.

Nu willen we hem niet met pijn laten rondlopen, op dit moment heeft hij medicijnen die goed helpen tegen de pijn.

Maar nu lees ik overal op internet dat leverkanker bij honden met veel pijn gepaard gaat.

Staat dit hem nu ook te wachten en is het niet beter om hem meteen in te laten slapen?
Of kunnen we er nog een paar mooie maanden van proberen te maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Allereerst: wat ontzettend naar voor je, wat een schrik: heel veel sterkte!

Een euthanasiebeslissing maak je altijd samen met de dierenarts.
Je hond heeft pijnbestrijdng en die helpen goed. Dan is er dus geen reden om hem in te laten slapen. Zolang hij eet, drinkt, plezier heeft in zijn leven en geen pijn heeft is het natuurlijk okee.
Als hij pijn krijgt, dan is dat vaak moeilijk om te constateren bij een hond. Dat is een natuurlijk principe: als een dier in de natuur laat merken, dat-ie pijn heeft, dan is het een prooidier geworden. Dat "instinct" zit er bij een hond ook nog heel goed in.
Maar je merkt het op een gegeven moment echt wel, en dan is het tijd om te gaan overleggen met je dierenarts.

Dus: maak er een mooie tijd van met hem, zoals jullie dat hopelijk vanaf het begin met hem hebben gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een van de moeilijkste beslissingen die een hondeneigenaar ooit moet maken is de beslissing om een dodelijk ziek huisdier te laten inslapen. Gelukkig zijn er een paar richtlijnen welke kunnen helpen om de kwaliteit van het leven van de hond te bepalen.

Kan de hond nog normaal eten en drinken, of moet hij daarbij geholpen worden? Kan hij nog normaal zijn behoefte doen? Beleeft hij nog plezier aan de dagelijkse activiteiten, bvb wandelen? Maakt de hond nog normaal deel uit van het gezin, of verstopt hij zich?

Erg genoeg is het bijna nooit aan dieren te zien dat ze pijn hebben, hetgeen het nog moeilijker maakt het juiste tijdstip voor het afscheid te bepalen. Als de hond meer slechte dan goede dagen heeft, dan is het wellicht tijd om hem meer lijden besparen op een pijnloze en respectvolle manier.

Het is niet makkelijk, maar wanneer er niets meer helpt, blijft er nog maar één ding over: de ultieme manier om je hond te bewijzen dat je echt van hem houdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
allereerst; wat een rotnieuws, sterkte!

de hond meteen in laten slapen lijkt me wat voorbarig, gezien de pijn nog onder controle te houden is.
gun jezelf en de hond nog een tijdje samen.

wat ik wel zou doen is het dier met argusogen in de gaten houden.
beter wordt hij niet meer, en het leven moet nog de moeite waard zijn voor je hond.
Rieneke1
13 jaar geleden
Heel veel sterkte hiermee. Let heel goed op je hond en als je pijn of andere zaken constateert kan je met de dierenarts overleggen. Als het op dit moment goed gaat zou ik hem nog niet laten inslapen. Gelijk heb je dat je niet wil dat het beestje pijn lijdt, dus houd hem goed in de gaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een triest nieuws, allereerst sterkte, ook met de moeilijke beslissing die er onvermijdelijk aan zit te komen! Merk je het aan hem, of hij pijn heeft? Ik zou denken: zolang hij het met pijnstillers redt?

Toen mijn hond een zeer agressieve vorm van (nier)kanker bleek te hebben, al overal uitgezaaid, heb ik hem nog een paar maanden - best vrolijk - laten rondhobbelen. Het ging vrij plotseling achteruit (slechter eten, minder beweeglijk, moeite met gaan liggen en opstaan). En toen wist ik: nu moet het.

Moeilijk, je kunt het ze niet vragen, of het leven nog hondwaardig genoeg is... Per dag bekijken of het gaat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing