Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik mijn iguana (Djenghiz) leren waar ze wel of niet haar behoefte mag doen?

In caresheets etc. vind ik wel dat je een iguana netjes daarin opvoedt, maar nergens hoe ...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
692

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

wélk soort??

misschien als je gewoon zoekt onder 'leguaan'?
iguana is een geslacht van de leguaan die uit maar 2 soorten bestaat voor zover ik weet.
de Iguana delicatissima mag je niet houden want deze is met uitsterven bedreig.

met die van mij (iguana iguana of natuurlijk gewoon groene leguaan) wachtte ik tot ie ergens zijn behoefte deed en hier legde ik een dikke krant neer. dit zijn zijn vast plekjes geworden dus lag de krant er al voordat de behoefte er lag (belangrijk detail als je het netjes wil doen) ;)

was ie er lang uit (heerlijk chillen in de zon in de XXL kamerplant) dan zette ik m soms ook even terug in zijn hok om hier ff de behoeften te doen en dat werkte ook. (plas/poep pauze zeg maar)

en ja, het is natuurlijk geen hondje ;-)
(PROEST.... alleen het #huhum# 'kwispelen' (auw!) en de vlijmscherpe nagels (nog een keer auw) zijn al een wereld van verschil!)

Toegevoegd na 6 minuten:
(oops, vergeten....)

in het hok deed ie het redelijk op 1 plaats, dus het substraat op die plek haalde ik dagelijks weg om er weer schoon substraat neer te leggen.
en natuurlijk periodiek de hele zooi eruit (vooral met warm weer vanwege die vieze fruitvliegjes)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen idee, jij heb duidelijk meer ervaring met reptielen dan mij. :))
het kan mogelijk zijn dat een krant te glad is voor de lange slungelen tenen en niet prettig voelt. (dus doet ze het gewoon lekker niet) omdat je het weghaalt is het miss geen gemarkeerde plek weer waar ze 'mag' ontlasten? (geen idee hoor, zou kunnen) een dun krantje werkte bij die knakker van mij ook niet waarschijnlijk vanwege het 'slipgevaar' (de dikke zaterag krant dus, helemaal opengevouwen) maar... als ze het in water doet kan je hier misschien wat mee.
ik weet niet welk formaat ze inmiddels heeft weten te bereiken? (foto?? :))) maar een waterbak kan dan misschien een uitkomst zijn. is ze klein dan kan je het eerst proberen met een grote ovenschaal misschien, of iets andere platte stabile ruime bak. als ze echt al een grote stoere leguaan is gaat dat natuurlijk niet passen.
misschien dat je dan een kattenbak kan kopen. zo een die voor kittens gebruiken. (linkje zodat je weet wat ik bedoel)
http://katten.twenga.nl/kitten-kattenbak.html
opstaande rand is niet handig natuurlijk maar ze kunnen er vanaf (of neemt er een zonder rand) vind leguaan het te glad, kiept het misschien om door het gewicht kan je een stuk stoeptegel erin leggen, of flagstone, die zijn te splijten en dus minder hoog, minder poreus dus wat makkerlijk schoon te maken. ik weet dus niet wat de 'gebruiksaanwijzing' is van jouw leguaan: welk water level zij prettig vind, wat ze glad vind etc, maar er is vast wel wat uit te proberen om tot een oplossing te komen waarschijnlijk. gebruik maken van de wateragamen eigenschap, en wat experimenteren zodat je een 'compromi' kan sluiten? :))

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding